Digitale kæmper vil indtage den fysiske verden

Når digital og fysisk mødes får store virksomheder nye muligheder for at høste vores data.

I sidste uge købte internethandelsvirksomheden Amazon supermarkedskæden Whole Foods (Foto: Mario Anzuoni © Scanpix)

For en uge siden købte internethandelsvirksomheden Amazon den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods og viste dermed, at de har ambitioner om at træde ud af vores skærme og ind i bybilledet.

Og Amazon er ikke det eneste internetfirma, der er i gang med at rykke ud i den virkelige verden.

450 muligheder

Præcis hvad, købet af Whole Foods kommer til at bringe med sig, er endnu for tidligt at sige, men Amazon kommer til at råde over 450 supermarkeder i USA. Det giver dem 450 steder, hvor deres digitale forretning møder deres fysiske.

Det kan de fx bruge til at koble data om kunder fra den virkelige verden med data indsamlet online - noget Facebook også gør i.

Facebook udnytter brugernes fysiske placering på to forskellige måder: Gennem Venner i nærheden-funktionen, der deler din lokation med dem, du er ven med på Facebook, og ved hjælp af beacons. Beacons er små sendere, som virksomheder kan anskaffe og bruge til at sende Place Tips direkte ind i brugernes nyhedsfeeds.

Facebooks beacon forbinder til forbipasserende menneskers smartphones (Foto: Esben Hardenberg © Facebook / skærmbillede fra hjemmeside)

Profilerer os med vores data

De indsamlede data bruges til at lave profiler på os brugere. Profiler der gør det mere attraktivt for annoncører at købe reklameplads på Facebooks sociale netværk eller Amazons søgesider.

Facebook indførte i 2016 fem reaktioner ud over 'synes godt om' (© Facebook / skærmbillede fra hjemmeside)

De reaktioner - haha, vred, wow, ked og elsker - som Facebook indførte i 2016 kan gøre Facebook klogere på, hvem vi er som personer. De indgår i en såkaldt sentiment analysis, som bliver en del af den profil, Facebook har på os.

Hvis vores online profil kan kobles med vores fysiske placering, vil Facebok og Amazon kunne skræddersy deres eller deres annoncørers tilbud til os minutiøst.

Sammensmeltning af on- og offline er godt i gang

Sammensmeltningen af online og offline er altså godt i gang, om end vi stadig har resultaterne til gode. Amazon og Facebooks satsninger i det fysiske rum viser, at der er vilje - skabt af et økonomisk potentiale - til at arbejde på sammensmeltningen.

Problemet opstår, hvis det ikke er tydeligt for os, når vores online profil bruges til at manipulere os til at købe mere - ikke bare på nettet, men også i den fysiske verden.