Distraheret? Her er fem veje til bedre fokus foran skærmen

Din produktivitet falder med op til 40 procent, når du prøver at multitaske.

Digitale distraktioner er et stort problem for mange, og kan gøre os 40 procent mindre produktive. (Foto: Esben Hardenberg)

Mængden af information på internettet og afbrydelser fra sociale medier og SMS- og chatbeskeder er i de seneste år eksploderet.

Det skyldes, at mange flere bruger smartphones og at virksomheder som fx Facebook udnytter det menneskelige træk, at vi er nemme at distrahere. Det fortalte speciallæge og innovationschef ved Aleris-Hamlet Privathospitaler Imran Rashid for nylig i Deadline på DR2.

Resultatet er, at mange kæmper med at holde fokus på en enkelt opgave i længere tid ad gangen og i stedet skifter hurtigt mellem arbejdsopgaver og programmer på computeren.

Denne konstante skiften mellem opgaver forringer vores produktivitet med helt op til 40 procent, påpegede biolog og journalist Lone Frank i udsendelsen.

Men internettet tager, og internettet giver, og derfor får du her fem måder at komme distraktionerne til livs og fokusere på det, der er vigtigst.

Blokér distraktionerne

  • En lavpraktisk løsning, hvis du for ofte tjekker Facebook eller andre hjemmesider, er at blokere siderne på din computer på bestemte tidspunkter. Det findes der adskillige programmer, der kan hjælpe med, både til Mac og Windows-computere. Mange af programmerne har standardindstillinger, der blokerer for de mest populære produktivitetsdræbere, samt en række finjusteringer, der kan udforskes efter behov. Hvis du har mulighed for at slå flytilstand til på din smartphone, kan det give et yderligere boost.

Hent hjælp i 'naturen'

  • Beroligende lyde i hovedtelefonerne kan også hjælpe med at skærpe fokus. Især i storrumskontorer, hvor kollegers telefonsamtaler og generelle aktivitet kan være en distraktion.

    På hjemmesiden Noisli kan du sammensætte dit eget baggrundslydbillede af naturlyde såsom vind i træerne, bølgeskvulp eller menneskeskabte lyde som fx cafélyde eller et tog, der kører.

Pomodoro-teknikken

  • Pomodoro-teknikken er en kompromisløs metode: Sæt et ur og fokusér på éen opgave i 25 minutter uden afbrydelser, hvorefter du bliver belønnet med en 5-minutters pause.

    Teknikken har sit navn efter et køkkenur med form som en tomat (pomodoro betyder tomat på italiensk), som du kan bruge til at ringe hvert 25. minut. Du kan dog lige så godt bruge din smartphone eller en pomodoro-hjemmeside.

    En fordel ved pomodoro-teknikken er, at du ikke opstiller et mål for hvor produktiv du skal være, men i stedet sætter en blok tid af, hvor du fokuserer på en enkelt opgave.

    På den måde er der ikke noget pres i forhold til, hvor meget du skal nå - selve arbejdsopgaven kommer i fokus. Hvis der er behov for det, afsætter du bare endnu en tidsblok til opgaven.

Lav et ritual

  • En helt analog metode til bedre fokus er at opbygge et ritual omkring din singletasking. Det kan være at brygge en kop kaffe eller trække fem minutters frisk luft, inden du går i gang med arbejdet.

    Med tiden vil du forbinde ritualet med at arbejde fokuseret, og hjernen vil automatisk indstille sig på det, der skal til at ske.

Kalender kung-fu

  • At afsætte tid i kalenderen fungerer også for mange. Det tvinger dig til at have en overvejelse om, hvor meget du kan nå i løbet af dagen, og hvad der er den vigtigste opgave.

    Hvis dine kolleger har adgang til din kalender, er det også et signal til dem om, hvor stor din arbejdsbyrde er.

Ingen mirakelkur

En eller flere af disse tips kan måske hjælpe dig bedre fokus, og der er naturligvis mange flere mere eller mindre videnskabelige tips at finde på internettet.

Du skal dog ikke forvente en mirakelkur, men snarere et skub i den rigtige retning, hvis du oplever problemer med at fokusere i hverdagen. Vedholdenhed er nøglen, når man tilegner sig viden, pointerer Imran Rashid.

Den vedholdenhed skal komme fra dig selv, men den har de bedste vilkår, når den ikke skal konkurrere med notifikationer og Facebook-likes.

Se indslaget i Deadline her.