Eksperter: Facebooks charmeoffensiv er ren forretning

Det er ren økonomi når Mark Zuckerberg vil opprioritere lokale nyheder for at skabe større sammenhængskraft i samfundet, vurderer eksperter.

En glad Mark Zuckerberg modtog i maj 2017 sin doktorgrad i jura. Men det blev samtidig et år, hvor Facebook blev kædet sammen med fake news og hård mobning. Nu forsøger Facebook sig med en charmeoffensiv. (Foto: Brian snyder © Scanpix)

Efter et lettere tumultarisk år, hvor Facebooks platform har været stærkt kædet sammen med fake news og hadefulde kommentarer, er det sociale medie gået i gang med en større charmeoffensiv.

Firmaets stifter og direktør Mark Zuckerberg startede året med at anerkende ovennævnte problemer og gøre det til sit personlige mål at forsøge at tage hånd om dem.

Facebooks første tiltag var at opprioritere opslag fra venner og familie til fordel for nyhedshistorier. Samtidig skal nyheder fra “troværdige medier” have mere plads. Nu er firmaet så klar med det næste skridt: flere lokale nyheder.

Det oplyser firmaet på sin hjemmeside og Mark Zuckerberg på Facebook.

- Folk fortæller os konsekvent, at de ønsker flere lokale nyheder på Facebook.

- Fra og med i dag vil vi vise flere historier fra nyhedskilder i din lokale by. Hvis du følger et lokalt medie, eller hvis nogen deler en lokal historie, vises den muligvis højere i dit nyhedsfeed. Vi starter i USA, men vores mål er at udvide til flere lande i år, skriver Zuckerberg.

Forsker giver ikke en meter for Zuckerbergs forkaring

Ifølge Facebook-stifteren er der dog endnu større bevæggrunde til, hvorfor Facebook nu vil fokusere mere lokalt:

- Forskning tyder på, at læsning af lokale nyheder kan kædes direkte sammen med borgernes engagement. Folk, der ved, hvad der sker omkring dem, er mere tilbøjelige til at involvere sig og bidrage til at gøre en forskel, skriver Zuckerberg.

Men den forklaring giver Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor på Roskilde Universitet og ekspert i sociale medier, ikke meget for:

- Zuckerbergs vision er at være størst. Facebook opererer ud fra en almindelig virksomhedsstrategi. De er en virksomhed, der lytter til brugerne, men ud fra et kommercielt synspunkt. Kan man ikke tjene penge på det, er det ligegyldigt, siger han til DR.

Facebook har brug for en god historie

Eberholst nævner samtidig, at Facebook har været under hård beskydning i medierne det seneste stykke tid, og de derfor forsøger at vende stemningen med deres nye tiltag:

- Facebook har brug for en positiv historie. Det er svært at mene noget ondt om flere lokale nyheder og at ville gøre noget godt for samfundet, siger Eberholst om Zuckerbergs seneste udmelding.

Eberholst minder desuden om, at Facebook igennem et stykke tid har haft fokus på mere lokalt indhold også kaldet hypergeografiske tjenester. Et eksempel på det er Markedspladsen, hvor brugerne kan købe og sælge ting, som nu er en integreret del af Facebook.

Økonomi bag alt Facebook gør

Filip Wallberg, journalistisk lektor på Syddansk Universitet, vil ikke forsøge at motivsanalysere, hvorfor Facebook netop nu kaster sig over lokale nyheder og ændringer i vægtningen af nyhedsindhold kontra indhold fra venner og familie. Men ligesom Ebersholt understreger han, at der ligger en kommerciel overvejelse bag, alt hvad Facebook gør.

- Facebook er en virksomhed, det skal vi altid huske på. De har beregnet konsekvenserne af ændringerne, inden de har meldt dem ud. Hvordan det påvirker omsætningen og den tid, folk bruger på Facebook.

- Selv små ændringer i de forskellige algoritmer kan få stor betydning for bundlinjen, så det er helt sikkert meget velovervejet, siger Wallberg.

Facebooks kommunikation er gennemtænkt til mindste detalje

Ifølge Filip Wallberg skal man se de seneste udmeldinger fra Zuckerbergs sociale medie-koncern i et større strategisk billede. Nye tiltag på platformen, som giver positiv omtale i medierne, påvirker brugernes opfattelse af firmaet — og glade aktive brugere giver mange annoncører.

Samtidig kan de nye tiltag afholde politikerne fra at regulere Facebook, fordi firmaet giver udtryk for, at de gør noget ved de problemer, der åbenlyst plager platformen.

Sidst men ikke mindst, så bruger Facebook offentlige udmeldinger om skift i indholdet af nyhedsfeedet til at teste, om det er noget deres brugere responderer positivt eller negativt på.

Ikke sikkert du mærker ændringerne

På trods af den seneste tids udmeldinger, er det slet ikke sikkert, du kommer til at opleve ændringerne.

Facebook vil ifølge Zuckerberg mindske andelen af nyheder i nyhedsfeedet fra cirka 5 til 4 procent, hvilket nok de færreste vil lægge mærke til.

Både Ebersholst og Wallberg nævner desuden, at vi alle har individuelle nyhedsfeeds, og det derfor ikke er sikkert, at de nye tiltag vil slå lige kraftigt igennem hos os alle.

Vage formlueringer giver Facebook fortrydelsesret

En anden ting, der indikerer at der mere er tale om spin end om faktuelle ændringer er, de markante forbehold i Facebooks udmeldinger. Læs fx disse to formuleringer:

Som vi meddelte tidligere i denne måned, forventer vi, at mængden af nyheder i nyhedsfeed vil blive færre…

Eller denne her:

Med dagens opdatering kan historier fra lokale nyhedsmedier forekomme højere oppe i nyhedsfeedet for følgere i mediets geografiske område.

Ifølge Mads Kæmsgaard Eberholst fortæller det med al tydelighed, at Facebook agerer politisk og strategisk.

- De får positiv omtale uden at forpligte sig, siger han og minder endnu engang om, at alle beslutninger foregår ud fra en økonomisk vurdering.

- Er der penge i det, så gør vi det. Og lyder det godt, er det endnu bedre, siger Ebersholt om strategien bag Facebooks og Zuckerbergs kavalkade af nye tiltag.