EU-rapport: Mærkning af dårlige smartphones er godt

En mærkningsordning, der skal oplyse brugerne om kvaliteten af antennen inden køb af smartphone, giver god mening, fastslår ny EU-rapport. Branchen jubler.

Hvis ikke telefonen kan holde forbindelsen, er det ofte telefonen selv, der er noget galt med. (Foto: Colourbox.com)

BARCELONA: Der er fortsat håb forude for de smartphone-købere, der gerne vil vide om de kan bruge deres kommende mobiltelefon som til at tale i.

En ny EU-rapport slår nemlig fast, at der intet er til hinder for at etablere en fælleseuropæisk mærkningsordning, der skal hjælpe forbrugerne til at træffe bedre valg, når de står i mobilbutikken og skal købe ny telefon.

Rapporten er netop offentliggjort og kommer efter at blandt andet danske tests af dyre smartphones viste, at antennerne i nogle mobiler er overraskende dårlige. Det betyder i praksis, at mobilerne ikke kan holde fast i forbindelsen til mobilnettet, og at telefonen derfor 'smider' igangværende opkald.

Ifølge en dansk undersøgelse, foretaget af Erhvervsstyrelsen i slutningen af 2013, er selv de allerdyreste smartphones forsynet med ringe antenner. Det gælder blandt andet Apples iPhones, der ellers er den dyreste på markedet.

Billig-mobil var bedst

De fem dårligste telefoner i testen inkludeede to fra Apple, to fra Nokia og en enkelt fra Samsung. I den pæne ende lå en Doro-mobil, henvendt til ældre – og sågar en lavpris-mobil fra Nokia.

Tidligere har andre tests også placeret Apple-mobilerne og Samsungs smartphones på de dårligste pladser.

Herhjemme har blandt andre telebranchens brancheforening, Telekommunikationsindustrien været en af de varmeste fortalere for en mærkningsordning, der sætter forbrugerne i stand til vurdere telefonens kvalitet, inden de køber.

Brugerne skyder skylden på mobilnettet

Telebranchens paradoks er, at brugerne ofte vælger at skyde på teleselskabet, når de oplever dårlig mobildækning – også i situationer, hvor det er deres egen smartphone, der er kædens svage led. En mærkning af de dårligste telefoner vil flytte aben tilbage til producenterne, mener branchen.

Nu slår rapporten, der er udarbejdet af et eksternt firma for EU-kommissionen fast, at ideen faktisk kan lade sig gøre, og det glæder direktør i Telekommunikationsindustrien, Jakob Willer.

- Vi synes det er rigtig positivt, at de er nået frem til samme konklusion, nemlig at der er forskel på telefonerne, og at brugernes oplevelse hænger sammen med antennekvaliteten. Rapporten vurderer også, at der er basis for at antennekvaliteten kan blive højere, og at man kan skabe et system, der giver bedre gennemsigtighed for forbrugerne, siger han.

Bør hurtigt kunne lade sig gøre

Telekommunikationsindustrien er ikke de eneste, der har efterlyst bedre oplysning om de dårlige smartphone-antenner. Også Forbrugerrådet, DI ITEK og flere andre har efterlyst bedre forbrugeroplysning på området.

Hos EU-parlamentet har Christel Schaldemose (S) presset på for en afklaring om en mulig EU-mærkning af mobilernes antenner, og hun glæder sig over den foreløbige afklaring.

- Jeg er rigtig glad for rapportens konklusion om, at det godt kan lade sig gøre. Det er godt for forbrugerne. Nu har vi det afklaret, og det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og derfor vil jeg nu skrive til Kommissionen og spørge, hvor hurtigt vi så kan få sat en mærkningsordning i søen. Vi har allerede masser af andre mærkningsordninger på andre produkter, så det bør også kunne lade sig gøre ret hurtigt på mobilerne, siger hun.

En eventuel mærkningsordning vil givetvis møde modstand fra de mobilproducenter, der bliver tvunget til at give en sur smiley til deres egne produkter, men på længere sigt ventes det, at det vil medvirke til at forbedre kvaliteten af de antenner, producenterne i sætter i telefonerne.

Facebook
Twitter