Facebook-chef: Bedre overblik over dine private data er på vej

Ny EU-lovgivning tvinger Facebook til at give brugerne mere kontrol over deres private oplysninger.

Facebooks næstkommanderende, Sheryl Sandberg, holder sin tale ved Facebooks Gather-konference i Bruxelles i går. (Foto: YVES HERMAN © Scanpix)

Facebooks to milliarder brugere vil snart få et bedre og mere overskueligt overblik over deres egne private data.

Det oplyste Facebooks næstkommanderende, Sheryl Sandberg, ved en Facebook-event i Bruxelles i går.

- Vi ruller en ny samlet privatlivsmenu ud til alle vores brugere, der samler de grundlæggende privatlivsindstillinger for Facebook på ét sted og gør det meget lettere for folk at administrere deres data, sagde hun.

Skal leve op til den nye persondataforordning

Grunden til det nye tiltag er EUs persondataforordning (GDPR), der træder i kraft 25. maj i år.

Den nye lov betyder, at alle firmaer skal leve op til markant strengere krav i forhold til behandling af private data. Fx skal firmaer udlevere de personlige data, de gemmer om dig, hvis du ønsker det. Du kan også kræve, at de sletter de pågældende data.

Følger firmaerne ikke de nye regler, kan der gives bøder på helt op til 20 millioner euro (næsten 150 millioner kroner) eller fire procent af firmaets globale indtægter - afhængig af hvilket af de to beløb, der er størst.

Sandberg adresserede da også i sin tale, at tiltaget drejer sig om at leve op til kravene i persondataforordningen, skriver Reuters.

Resten af verden får glæde af EU-stramninger

Set fra en europæisk synsvinkel er det interessant, at det bedre overblik over personlige data bliver rullet ud til alle brugere globalt, og at Facebook derfor ændrer kurs grundet strengere krav i Europa.

I det hele taget er Facebook og andre amerikanske teknologifirmaer under et stadigt stigende pres på vores kontinent.

Tyskland kræver nu, at sociale medier for alvor tager ansvar for prompte at slette hadefulde kommentarer. Sletter de ikke denne type indhold inden 24 timer, risikerer de en bøde på op til 50 millioner euro (godt 370 millioner kroner).

Sheryl Sandberg anerkendte, at Facebook ikke har gjort nok for at tackle skældsord og chikane, og at firmaet derfor vil fordoble antallet af medarbejdere, der arbejder med dette, fra de nuværende 10.000 til 20.000 ved årets udgang.

EU holder de sociale medier i kort snor

EU har også ladet de største sociale medier forstå, at man mener det alvorligt, når man siger, de skal tage ansvar for problemerne med såkaldt hatespeech (hadefulde ytringer).

I 2016 indgik EU en aftale med Facebook, Twitter, YouTube og Microsoft (Instagram er nu også med) om, at de aktivt skal bekæmpe hadefuldt indhold på deres platforme.

Den tredje evaluering af projektet er netop offentliggjort, og rapporten viser positive fremskridt.

81 procent af anmeldelserne behandles nu i gennemsnit inden for de første 24 timer mod 51 og 41 procent de to foregående år. Samtidig fjernes nu 70 procent af de anmeldte indlæg mod 59 procent sidste år.

Facebook
Twitter
Emner: