Facebook har pillet ved din nyhedsstrøm igen

Facebook har ændret måden, de sorterer folks opdateringer på, hvilket betyder, at du får flere ældre nyheder.

Facebook har ændret i sorteringen, så du fremover kan blive præsenteret for ældre nyheder, når du logger på. (© Scanpix)

Facebook har skruet lidt på knapperne. De har ændret den algoritme, der sorterer historiernes prioritering, og det betyder, at du fremover vil få flere gamle nyheder præsenteret fra dine venner og fra de sider, som du i Facebook-sprog synes godt om.

- Facebook går ind og ser på, hvornår du senest har været logget ind, og så giver de dig nogle af de historier, som du ikke har set, mens du har været offline, fortæller Mikael Lemberg, der er ansat i Komfo, hvor han rådgiver firmaer i annoncering på Facebook.

Facebook ved bedst

Det er dog ikke alle gamle historier, du vil få at se. Det er der slet ikke plads til i dit newsfeed, som er den strøm af historier, du ser, når du logger på Facebook.

Derimod betyder den nye sortering, at du primært vil få serveret historier fra de venner og sider, som du oftest er i dialog med på Facebook, fortæller Mikael Lemberg.

Han har tidligere har været ansat i Facebook og er en af de danskere, der har mest indsigt i, hvordan Facebook sorterer i de opdateringer, du får vist.

- Facebook har et ønske om, at du har lyst til at klikke på alt, hvad du ser i dit newsfeed. Derfor laver de disse ændringer, fordi det gerne skulle gøre din oplevelse på Facebook bedre. De vil ganske enkelt være bedre til at give dig de historier, som du gerne vil have, forklarer Mikael Lemberg.

Bedre annoncer

Det er dog ikke for dine blå øjnes skyld, at Facebook har ændret i sorteringen. I sidste ende skal det nemlig også gøre de annoncer, som firmaer betaler for at levere til dig gennem Facebook, mere relevante.

- Der er jo en kommerciel interesse i, at de annoncer, der optræder i newsfeedet, er så relevante for dig som muligt, siger Mikael Lemberg.

I gennemsnit kommer en virksomhed på Facebook - ifølge Facebook selv - kun ud til 16 procent af de fans, som følger dem. Derfor kan de betale penge til Facebook for at holde deres statusopdateringer 'kunstigt' oppe i dit og andres newsfeed, men det vil nu i højere grad ske fra de virksomheder, som du i forvejen har interageret med på Facebook.

Vejet og fundet tung nok

Den nye sortering er allerede aktiv i dit newsfeed, men ændringen er ikke nødvendigvis så stor, at du har lagt mærke til den.

- Jeg tvivler på, at den gennemsnitlige bruger vil lægge mærke til det lige med det samme, men på sigt kan det have indflydelse på, hvilken type historier, der vil sprede sig mest via Facebook, vurderer Mikael Lemberg.

Det er dog helt sikkert, at ændringen har en effekt, for ellers ville Facebook slet ikke indføre det på globalt plan. Det er gennemtestet og gennemanalyseret, mener Mikael Lemberg.

- Typisk starter Facebook med at teste nye tiltag på halvdelen af medarbejderne, så de kan sammenligne deres reaktion med den anden halvdel. Hvis resultaterne er gode tester de på én procent af brugerne, hvilket typisk sker i New Zealand, fordi de taler engelsk og er et forholdsvis afgrænset geografisk område, fortæller Mikael Lemberg, som understreger, at netop denne funktion endda kan være testet endnu mere.

- Jeg tror, at de efterfølgende har testet det på 10 procent af brugerne, og da de så var helt sikre på, at resultaterne ville være gode, besluttede de at rulle det ud til alle Facebook-brugere, vurderer Mikael Lemberg.

Facebooks nye sortering er allerede aktiv for de mere end tre millioner aktive danske brugere.

Facebook
Twitter