Facebook lancerer Facebook til arbejdspladsen

​Efter to års test ruller Facebook nu en særlig arbejds-version ud til alle virksomheder, der vil betale.

Workplace er navnet på den nye service fra Facebook, der skal gøre samarbejde på arbejdspladsen mere smidig. (© facebook)

Det er nok lidt forskelligt, hvad chefer synes om, at medarbejderne bruger Facebook i arbejdstiden.

Men nu vil Facebook forsøge at gøre det helt legitimt, at medarbejderne hænger arbejdsdagen lang på det sociale netværk.

Det amerikanske selskab introducerer nemlig en særlig arbejdsudgave af Facebook, under navnet Workplace, som er fuldstændig adskilt fra brugernes personlige Facebook-konto.

Skal konkurrere med andre email-dræbere

Selvom Workplace til forveksling ligner det Facebook, du kender, er hele tanken at gøre kommunikationen på arbejdspladsen mere fleksibel.

Blandt andet kan man arbejde sammen i grupper, dele indhold på en nem måde, ligesom chat-beskeder er udset til at erstatte mange interne emails.

Lige netop de tre features er det, der har gjort “email-dræberen” Slack temmelig populær.

På trods af at Slack i sommer “kun” havde 3 millioner daglige brugere, har firmaet en markedsværdi på godt 4 milliarder dollars. Det skyldes blandt andet, at næsten 1/3 af brugerne betaler lige under 7 dollars om måneden for servicen.

Koster penge at bruge Workplace

Netop pris er en ting, der adskiller Workplace fra alle Facebooks andre digitale services. Det koster nemlig ikke private data at bruge Workplace, men derimod kolde kontanter.

Nærmere bestemt skal man hoste op med 3 dollars om måneden per aktiv bruger - altså under halvdelen af hvad Slack koster.

Tilmed giver Facebook rabat til store virksomheder. Er der over 1000 månedlige brugere slipper man med 2 dollars per snude og over 10.000 bliver det yderligere nedsat til at koste 1 dollar per medarbejder, der bruger Facebooks arbejdsplads-service.

Er du en en nonprofit-organisation eller en uddannelsesinstitution er det gratis.

Hvad med Privacy?

Da Workplace er isoleret fra resten Facebook, er man ikke nødsaget til at have en normal Facebook-konto, for at kunne være med.

Selve indholdet, der bliver produceret, er ifølge Facebook ejet af arbejdsgiveren.

Firmaet nævner dog ikke et ord om privacy, og om hvorvidt Facebook har adgang til at kigge med i de data, Workplace-brugerne genererer.

Reklamer er dog helt elimineret fra den nye service.

Sluppet fri efter to år i Beta

Selvom Workplace først fra i dag kan benyttes af alle interesserede virksomheder, har servicen været undervejs i et stykke tid.

Produktet blev nemlig for snart to år siden lanceret for en lukket skare af firmaer under navnet ‘Facebook at Work’.

Projektet havde oprindeligt den danske stjerneudvikler Lars Rasmussen som ansvarlig, men han har i mellemtiden forladt Facebook.

Facebook
Twitter