Facebook tester 'synes-ikke-om' knap

​​​​​​​Den nye mulighed er tænkt til at hjælpe Facebook med at sortere problematisk indhold fra og ikke til at fortælle andre brugere, man er uenig.

Faktisk er det slet ikke en tommelfinger, der peger nedad, som Facebook tester, men blot en tekst-knap med ordet 'downvote'. (© dr)

De færreste husker det nok, men det er faktisk ikke engang to år siden, at den eneste grafiske reaktion, der fandtes på Facebook, var en like-knap.

Så blev sortimentet udvidet til de syv muligheder, vi kender i dag, hvor man både kan græde, være sur eller reagere med et hjerte. Den meget efterspurgte synes-ikke-om-knap blev dog aldrig en del af pakken.

Nu tester Facebook den så alligevel i en lidt alternativ forstand. Det bekræfter firmaet overfor mediet Techcrunch.

Facebook: Downvote ikke lig med synes-ikke-om

På engelsk hedder funktionen downvote, hvilket typisk ville blive oversat til synes-ikke-om.

Knappen er dog ikke tiltænkt som en negativ tilkendegivelse til personen bag den pågældende kommentar, men er derimod en ny måde at gøre Facebook opmærksom på problematisk indhold. Det forklarer en talsperson fra Facebook til mediet Techcrunch

- Vi tester ikke en synes-ikke-om knap. Vi undersøger en funktion, som gør det muligt for folk at give os feedback omkring kommentarer på offentlige indlæg, siger Facebook-talspersonen.

Testen er i første omgang rullet ud til 5 procent af de amerikanske Android-brugere, der har engelsk som deres foretrukne sprog.

Kan vælge mellem tre slags negativ feedback

Trykker man på downvote-knappen, får man mulighed for at vælge, om kommentaren er ‘stødende’, ‘misvisende’ eller ‘off-topic’ - altså om den afsporer debatten eller er regulær spam.

Med andre ord er det et forsøg på at gøre op med nogle af de problemer, Facebook har anerkendt - blandt andet i forhold til Fake News.

Et tryk på downvote-knappen får dog i første omgang ikke nogen direkte indflydelse på det pågældende indlæg. Det vil hverken blive skjult fra andre brugere eller få en dårligere placering i andre brugeres nyhedsfeed, men er altså blot en markering af, at der kan være et problem, som Facebooks moderatorer så kan kigge nærmere på.

Findes allerede mulighed for at indberette andre

Det er dog allerede i dag muligt at indberette stødende indhold, men muligheden er ikke synlig for burgeren, men skal findes i en menu.

Den nye downvote-knap findes derimod lige ved siden af de nuværende ’synes godt om’ og ‘kommenter’ knapper.

Ifølge Facebook-talspersonen er det netop meningen med forsøget at gøre det nemmere for brugerne at indberette afsporende eller misvisende kommentarer. Og det er der rigtig gode grunde til, at Facebook er interesseret i.

Gør alt for at få ansvar som et mediehus

Til BBC forklarer Martin Garner, analytiker fra konsulentfirmaet CCS Insight, at tiltaget er endnu en klar understregning af, at Facebook gør alt, hvad der står i deres magt for at beholde sin status som en platform, hvor brugere deler indhold - og derfor i grove træk er uden ansvar for, hvad der deles og skrives.

- Det står fuldstændig klart, at Mark Zuckerberg ikke ønsker, at Facebook får ansvaret for at identificere, hvilket indhold der er stødende og misvisende, fordi det ville ændre firmaets position fra en platform til et medie.

- Det ønsker han ikke, fordi det vil rykke virksomheden i en helt anden retning — så i stedet lægger han ansvaret over på brugerne, siger Garner til BBC, som forklaring på hvorfor Facebook tester den nye downvote-knap.

Prøver at ride stormen af - men bliver ved med at komme i modvind

Selvom Facebook med små justeringer forsøger at komme den skarpe kritik i møde, som firmaet det sidste stykke tid har mødt fra flere og flere sider, så bliver det sociale medie i stigende grad mødt med trusler om øget regulering, hvis de ikke får styr på deres platform.

Senest er det den canadiske premierminister Justin Trudeau, der har advaret Facebook om, at de skal få løst problemet med fake news, hvis de vil undgå en mere striks regulering i Canada.

I EU hænger truslen om øget regulering også over de sociale medier. Her holder man allerede stærkt øje med, at Facebook og ligesindede platforme gør en hurtig og aktiv indsats mod hadefulde kommentarer og trusler på deres platforme.

I Tyskland går de endnu længere og vil give bøder på op til 370 millioner kroner, hvis de sociale medier ikke fjerner stødende indhold indenfor 24 timer.