Facebook under beskydning: “Skal reguleres som cigaret-industrien”

Sociale medier er afhængighedsskabende og skadelige som cigaretter, mener direktøren for den store amerikanske it-virksomhed Salesforce.

Mark Zuckerberg og Facebook møder tiltagende kritik. Flere tidligere centrale medarbejdere og direktører fra andre teknologifirmaer kritiserer nu åbenlyst det sociale medie. (Foto: Carlos Garcia Rawlins © Scanpix)

Facebook er i øjeblikket under hårdt angreb fra flere sider.

Seneste salve kommer fra direktøren for firmaet Salesforce, Marc Benioff, og blev leveret under den igangværende konference World Economic Forum i Davos.

I et interview med tv-stationen CNBC sagde Benioff, at han mener, Facebook skal reguleres “på præcis samme måde, som man regulerer cigaretindustrien”.

- Cigaretter er afhængighedsskabende og ikke sunde for dig. Der er mange paralleller, sagde han om Facebook og andre sociale medier.

- Jeg mener, at teknologi helt sikkert har vanedannende egenskaber, som vi skal adressere. Produktdesignerne arbejder på at gøre disse produkter mere vanedannende. Det bliver vi nødt til at få styr på, uddybede Benioff.

Salesforce-direktøren, som selv har tjent milliarder af dollars på sin it-platform, der hjælper firmaer til at holde styr på kunder og salg, mener, at beviserne for sociale mediers skadelige virkninger er så klare, at regulering fra myndighedernes side er nødvendig.

Her adskiller teknologi sig ifølge Salesforce-diretøren ikke fra andre industrier som fx tobaks- eller fødevareindustrien.

Flere prominente personer kritiserer Facebook

Benioff er dog blot den seneste i en række af prominente personer, der på kort tid offentligt har fremhævet sociale mediers skadevirkninger.

I løbet af den seneste uge har Apples direktør Tim Cook været på banen med en kommentar om, at han ikke vil tillade sin nevø, at komme på et socialt netværk.

Også en af Facebooks egne produktledere, Samidh Chakrabarti, har i den forgangne uge stillet spørgsmålstegn ved, om Facebook er godt for demokratiet:

- Jeg ville ønske, jeg kunne garantere, at det positive med sikkerhed opvejer det negative, men det kan jeg ikke, skrev Chakrabarti.

Hans indlæg var en del af artikelserien 'Hard Questions: Social Media and Democracy', som Facebook har søsat på sin hjemmeside, der sætter fokus på de udfordringer, firmaet står overfor.

Tidligere mentor: Facebooks brugere er i fare

Fra Mark Zuckerbergs tidligere inderkreds bliver kritikken også mere og mere kras.

Roger McNamee, som er tidligere mentor for Mark Zuckerberg og investor i Facebook, skrev for 10 dage siden i et indlæg i The Guardian, at “Facebooks brugere er i fare”, og at “en skræmmende procentdel af smartphone-ejere viser tegn på afhængighed. De kan ikke stoppe”.

Han opfordrer derfor Facebook til aktivt at handle:

- Jeg vil have, at de (Facebook, red) tager fat på den skade, platformen har forårsaget i forhold til afhængighed og misbrug, skriver McNamee, inden han vender blikket indad.

- Regeringen regulerer nærmest ikke teknologisektoren i USA, så investorer som mig selv har en stor rolle at spille, skriver han.

Ex-boss: Facebook designet til at gøre folk afhængige

En anden central figur i Facebooks tidlige succes, der også har ændret markant holdning til det sociale netværk, er Sean Parker.

Parker, som i 2004 var Facebooks første president (chef ved siden af Zuckerberg som CEO) forklarede i en tale for et par måneder siden, hvordan Facebook helt bevidst er designet til at gøre vores hjerner afhængige.

Ifølge Parker var tilgangen til Facebooks design “hvordan tager vi så meget af din tid og opmærksomhed som muligt?”

Vejen dertil gik gennem det Parker kalder for the feedback loop - likes og kommentarer - som giver folk et skud dopamin, som så igen får dem til at dele endnu mere indhold.

- Du udnytter en svaghed i menneskets psyke. Stifterne og skaberne - det er mig, Mark [Zuckerberg] og Kevin Systrom fra Instagram (…) - var fuldstændig bevidste om det. Og vi gjorde det alligevel, sagde Parker, der bestemt ikke er uden skyldfølelse:

- Kun gud ved, hvad det gør ved vores børns hjerner, lød det fra den tidligere Facebook-chef.

Tidligere vice president ligeledes stærkt kritisk

Kort tid efter Parker var ude med sin kritik, kom endnu en tidligere Facebook-chef på banen med dårlig samvittighed.

Chamath Palihapitiya, som i sin tid hos Facebook var ansvarlig for vækst i brugerantal, sagde i et interview på Stanford University i december 2017, at “sociale medier river samfundet i stykker”.

- Jeg mener, at vi har skabt værktøjer, der ødelægger samfundets sociale sammenhængskraft, lød det fra Palihapitiya, der føler sig “enorm skyldig” i at have været med til at udvikle disse.

Han nævner specifikt, at mange folk forveksler popularitet med sandhed, hvilket er et særligt stort problem, fordi alle, der har penge nok, kan købe sig til popularitet på de sociale medier.

Det betyder, ifølge Chamath Palihapitiya, at man kan købe sig til at få folk til at tro på hvad som helst, og omvendt at fakta bliver opfattet som falske, hvis de ikke har lige så mange likes og delinger.

Palihapitiya, som forlod Facebook i 2011, forholder sig ligesom Sean Parker til det feedback loop, der udløser dopamin i hjernen.

Han mener, at den konstante jagt på likes og kommentarer gør, at folk bliver fremmedgjorte over for den virkelige verden, de lever i.

Facebook vil fikse sig selv

Facebooks første repons på Chamath Palihapitiyas udtalelser var, at “vi var et meget andet firma dengang, og vi er vokset”.

Men Mark Zuckerberg og Facebook er dog fuldt ud klar over den tiltagende kritik.

I sin årlige status, hvor Zuckerberg offentliggør sine mål for det kommende år, skrev Facebook-stifteren blandt andet:

- Verden er urolig og splittet, og Facebook har meget arbejde foran sig - lige fra at beskytte vores brugere mod misbrug og had, forsvare os mod indgreb fra nationalstater og sørge for, at den tid, man bruger på Facebook, er godt givet ud.

- Min personlige udfordring for 2018 er at fokusere på at løse disse vigtige spørgsmål, skrev Zuckerberg.

En uge efter Zuckerbergs opdatering oplyste Facebook, at de nu vil skrue ned for indholdet fra nyhedsmedier og i stedet opprioritere indhold fra familie og venner.