FDM: Tesla lukker munden på kunderne

Tesla får danske kunder til at holde mund om problemer med elbilerne. Firmaet indrømmer brug af tavshedsforpligtelse.

Tesla Motors forsøger ifølge FDM at skjule problemer med deres biler ved at få kunder til at underskrive såkaldte fortrolighedserklæringer. (Foto: SPENCER PLATT © Scanpix)

For et par uger siden skrev DR Viden historien om, at elbilproducenten Tesla Motors havde store problemer med at udføre service på deres biler er i Danmark - til stor utilfredshed for kunderne.

Nu kommer virksomheden i stormvejr igen. De har nemlig ved hjælp af såkaldte fortrolighedsoplysninger fået kunder til at holde mund om problemer med bilerne.

Det skriver Berlingske Business.

I fem-seks tilfælde har Tesla benyttet sig af modellen, hvor selskabet indvilger i at løse problemer på bilerne, mod at bilejerne underskriver en såkaldt fortrolighedserklæring, oplyser Forenede Danske Motorejere (FDM) til avisen.

FDM's juridiske chef Per Alkestrup siger til avisen, at metoden er udansk:

- I FDM har vi svært ved at se, hvorfor man som forbruger overhovedet skal skrive under på en fortrolighedserklæring. Man kan godt kalde det et jurdisk holdkæft-bolsje, hvor man køber sig til tavshed. Erklæringerne afskærer kunderne fra at søge rådgivning, og det er helt galt. Det er en multinational spiller, der står langt stærkere end den enkelte danske forbruger, siger han.

Problemet med at begrave sagerne er ifølge FDM, at de så ryger under myndighedernes radar, som ellers ville kunne få Tesla til at rette ind.

Alle eksemplerne handler ifølge FDM om problemer med ydeevnen, der sidste efterår blev en dårlig sag for Tesla. De måtte indrømme, at deres topmodel havde 231 færre hestekræfter, end firmaet havde oplyst.

Per Alkestrup siger også til Berlingske Business, at det dog potentielt kunne have været sager med betydning for sikkerheden. Noget der ifølge avisen er en bekymring i USA.

Tesla afviser dog fortrolighedserklæringerne som et problem, og den nordiske chef Peter Bardenfleth-Hansen kalder aftalerne en gestus til visse kunder.Og han understreger, at der er få eksempler på den type aftaler.

Facebook
Twitter