Forretninger vil bruge din Facebook-profil som ID

Irsk firma har udviklet løsning, der kan afsløre svindlere via data fra sociale medier.

Social fingerprinting er navnet på det koncept et irsk firma har udviklet til at afsløre svindlere online ved at analysere data fra folks sociale medieprofiler. Nu rykker deres løsning ud i de fysiske butikker. (© Colourbox)

Er du den du siger du er? Eller er du ved at købe varer med en andens kreditkort?

Det mener et irsk firma, at de kan give svaret på, alene ved at analysere data fra din Facebook, LinkedIn eller Twitter-konto.

Firmaet bag løsningen hedder Trustev og blev af EU-kommissionen valgt til Europas bedste start-up virksomhed i 2013, og blev ligeledes udnævnt til en af de otte hotteste nye firmaer af magasinet Forbes.

Konceptet kalder Trustev for 'social fingerprinting' og går i al sin enkelhed ud på at undgå økonomisk svindel og identitets-snyd, ved at verificere folk gennem deres sociale medieaktivitet.

Identitetssvindel foregår i stor stil

Ifølge en rapport fra analysefirmaet Javelin, kostede identites-svindel 21 milliarder dollars i 2012.

Og det er netop den svindel, som det irske firma vil til livs.

Selve tjekket foregår ved at du bliver bedt om at logge ind med eksempelvis Facebook, når du er ved at afslutte et køb hos en online-forretning.

Når du så har logget ind, vil Trustev i baggrunden køre et tjek på dig, hvor de bruger forskellige parametre til at vurdere om du nu også er dig.

Samkørsel af data foregår i baggrunden

Først og fremmest bruger firmaet dine sociale data, men de kigger også på din købshistorik og din 'opførsel' mens du har været i onlinebutikken, da de mener der er stor forskel på hvordan en normal handlende og en svindler agerer når de besøger en onlinebutik.

Ved at sammenkøre disse data bliver du tildelt en score fra 0-100, uden at du er klar over det.

Ved en høj score går handlen igennem, ved en medium score bliver forretningen gjort opmærksom på at de skal dobbelttjekke køberen inden de sender varen, og hvis scoren er lav, ja så mener firmaet at vide, at du ikke er den du udgiver dig for at være, og transaktionen vil derfor blive afvist.

Sådan vurderes dine data

Men hvordan kan Trustev egentlig overhovedet vurdere dette?

Ifølge firmaet selv vurderer deres system først og fremmest om der er tale om en 'ægte' konto. Det gør de ved at analysere mønstrene i hvordan du poster og interagerer på de sociale medier.

Hvis de vurderer at der er tale en ægte profil, er de klar til næste skridt.

Her analyserer de om kontoens data kan føres tilbage til den 'virkelige' verden. Det gør de via dine check-ins, steder du er blevet tagget, dine fotos og videoer. På baggrund af disse data påstår firmaet, at de ved hvilket land du er fra, hvilken by du er fra, og sågar hvilken gade du bor på.

Disse data sammenholder de så med andre oplysninger som eksempelvis adresse og leveringsadresse køberen taster ind når købet skal afsluttes, men også data såsom IP-adresse eller hvilken pc eller telefon ordren bliver foretaget fra.

Efter alle disse samkøringer af data, er Trustev klar til at tildele dig en score.

Vil også bruge løsningen i fysiske forretninger

Selvom Trustevs løsning oprindeligt var udviklet til at undgå onlinesvindel, så er de nu parat med en udvidelse af produktet. De er nemlig på vej ind i de fysiske forretninger.

I Storbritannien, hvor der ikke eksisterer et CPR-register kan det være svært at tjekke folks identitet, og det er netop her, at man meget snart vil køre forsøg i to store britiske mobiltelefonkæder.

Ligesom hos onlineforretningerne kæmper de nemlig med store tab, fra folk der snyder sig til telefoner ved at bruge falske betalingskort og identiteter. Og når først det går op for kæderne, så er det for sent og mobiltelefonerne er væk.

Derfor vil nye kunder der køber mobiltelefoner snart kunne opleve at få en tablet stukket i hånden og blive bedt om at logge ind med en af deres sociale medieprofiler, for derigennem at hjælpe forretningerne til at vurdere, om de nu også rent faktisk er den person, de siger de er.

Facebook
Twitter