Fremtidens computerspil fylder hele stuen

Gulv og vægge bruges som skærm når du spiller fremtidens computerspil, mener Microsoft, der også vil have dig op af sofaen.

Spilfigurerne kan dukke op allevegne i stuen, når man spiller med RoomAlive (© Microsoft Research)

Med RoomAlivehar Microsoft Research netop vist et bud på deres vision om fremtidens spiloplevelser. Og computerspil skal ikke længere været noget du oplever på en skærm, mens du splatter i sofaen, mener Microsoft.

Spil og underholdning skal fylde hele stuen, med billeder på både gulv og vægge, og du skal op og bevæge dig for at spille med.

I RoomAlive-videoen præsenterer Microsoft bla. et spil, hvor der dukker små dyr op i rummet - på vægge, bag stole og på gulvet - som man så skal hen at "slå" med en armbevægelse.

I et andet demonstrationsspil styrer man med en controller en lille figur rundt på gulv og vægge og møbler, mens den bliver forfulgt af robotter - fuldstændig som var hele stuen én stor skærm.

Se videoen af RoomAlive her.

Systemet tilpasser sig din stue og dine møbler

I RoomAlive bliver spillene projiceret på alle vægge, gulvet, møblerne og endda personerne i rummet, og spillerne kan interagere med spillet både gennem bevægelser og forskellige typer af controllere.

Man kan tænke på det som en slags Kinect-system på steroider, hvor hele stuen fungerer som skærm.

Kinect er som bekendt Microsofts bevægelsesfølsomme dybdekamera, der følger med Xbox spillekonsollen, og som gør at man kan styre spil og navigation med håndbevægelser eller hele kroppen.

Det er i øvrigt en videreudvikling af projektet IllumiRoom, som man fremviste sidste år.

Stadig et demonstrationsprojekt

RoomAlive består også netop af en række Kinect-enheder koblet sammen med projektorer i loftet.

Når systemet sættes op, analyserer det rummet, og tilpasser projektionerne rummets størrelse og de ting der er i det.

Når det hele er konfigureret - og Microsoft siger at det sker af sig selv - så kan det tracke spillerne mens de bevæger sig rundt i stuen.

RoomAlive er dog langt fra klar til butikshylderne, men peger på nogle af de teknologier Microsoft og andre arbejder med til kommende års spillekonsoller.

LÆS OGSÅ kommentar om fremtidens blandede spilverdener mandag kl 20!

Facebook
Twitter