Google-boss om Apple Music: Gammeldags og elitær

Eric Schmidt mener, at brugen af kunstig intelligens giver en bedre og mere demokratisk musiktjeneste end en, der er kurateret af musikeksperter.

Eric Schmidt skyder med skarpt mod Apples nye musiktjeneste. Den mangeårige bestyrelsesformand for Google mener, det er håbløst gammeldags ikke at udvælge musik ved hjælp af kunstig intelligens. (Foto: Stephanie Pilick © Scanpix)

Eric Schmidt, mangeårig bestyrelsesformand for Google, har før haft kontroverser med Apple. Og nu kan en ny være under opsejling.

I hvert fald skyder Google-veteranen i en klumme på BBCs hjemmeside med skarpt efter Apples nye musiktjeneste Apple Music.

- Hvis du for ti år siden havde lanceret en digital musik-service, ville du formentlig have hentet en håndfuld smagsdommere, til at udvælge den hotteste nye musik.

Selvom Eric Schmidt ikke nævner Apple direkte, er der ingen tvivl om hvem, der er målet for hans nøje udvalgte ord.

For Apple har med Apple Music netop slået sig op på at bruge musikeksperter til at udvælge ny musik og sammensætte playlister til brugerne, i stedet for blot at lade computer-algoritmer regne den ud.

Men Schmidt mener, det er gammeldags, og at kunstig intelligens - som er et af Googles helt store indsatsområder - i stedet er vejen frem.

- I dag giver det meget mere mening at bygge et smart system, der kan lære fra den virkelige verden (hvad er det mest sandsynlige lytteren gerne vil høre næste gang) og hjælpe til at forudse, hvem og hvor den næste Adele er, skriver bestyrelsesformanden.

Schmidt når dog lige at sætte et ekstra dybt stød ind mod konkurrenten i sin argumentation for, hvorfor algoritmer er bedre end mennesker.

- Som en bonus, er det en meget mindre elitær smagsformende proces - meget mere demokratisk - som lader alle være med til at opdage den næste stjerne gennem en kollektiv smag og ikke gennem få udvalgtes personlige præferencer, skriver han.

Apple: Algortimer forstår ikke de små detaljer

Som nævnt står Schmidts holdning i skærende kontrast til Apples tilgang til udvælgelse af musik.

Chefen for Apple Music, Jimmy Iovine, forklarede for en måned siden i et interview med den britiske avis Evening Standard hvorfor firmaet prioriterer levende mennesker til at kuratere musikken.

- Algoritmer forstår ikke de raffinerede detaljer og sammenblandingen af genrer. Så vi hyrede de bedste folk vi kender. Hyrede hundredevis af dem, forklarede Iovine.

Flere officielle kontrovereser

Om Apple har tænkt sig at respondere på Schmidts kommentar, om at deres musiktjeneste er gammeldags og udemokratisk, må den kommende tid vise.

Selskabet har i hvert fald før vist, at de ikke går af vejen for en kontrovers med Google, hvis de kan bruge kontrasten mellem de to firmaer til at positionere sig selv.

Senest de to kamphaner kastede sig ud i en offentlig meningsudveksling er godt et år siden.

Ved den lejlighed blev festen skudt i gang af Apples direktør, Tim Cook, da han i et åbent brev forklarede, hvorfor han mener Apples tilgang til beskyttelse af privatlivet er bedre end andres.

- For et par år siden, begyndte brugerne af internetservices at forstå, at når en onlineservice er gratis, så er du ikke brugeren. Så er du produktet, skrev Cook med tydelig reference til Google.

Men der skulle ikke gå længe, før Schmidt svarede igen.

Cooks brev kom nemlig i kølvandet på, flere kendte personer havde fået lækket private nøgenbilleder, som følge af en hacket Apple-konto. Den chance kunne Schmidt ikke lade sig glide af hænde.

- Vi har altid været lederen indenfor sikkerhed og kryptering. Vores systemer er langt mere sikre og krypterede end nogle andres, inklusive Apples. De er ved at kunne følge med, hvilket er fint, lød det hånligt fra Schmidt.

Cook gentog budskabet

Cook var dog ikke mere rystet, end at han i juni i år gentog sit budskab, og gav endnu en opsang til Google.

- Du kan måske godt lide disse såkaldte gratis services, men vi mener ikke, at det er værd at få sin email, søgehistorik og nu endda familie-fotos tappet og videresolgt for 'gud ved hvilket' reklame-øjemed, sagde Cook i juni.

Den kommentar har Google ikke responderet på endnu.