Google bruger Apple-trick til at score Spotifys kunder

Google Play Music kopierer den familiepakke, Apple Music introducerede tidligere i år, til en pris Spotify ikke kan konkurrere med - endnu.

Familieabonnementer skærer prisen på musikstreaming alvorligt ned. (© ballabeyla - Fotolia)

Er du musik-elsker og kan nøjes med at leje musikken, har det aldrig været nemmere og billigere at få adgang til nye hits og gamle klassikere på lovlig vis.

De konkurrerende musikstreamingtjenester står efterhånden i kø med tilbud, der kan være svære at se forskel på.

Fælles for dem alle er, at du får adgang til omkring 30 millioner sange for 99 kroner om måneden. Og intet tyder på at musikselskaberne der ejer musikken vil gå med til, at den pris bliver lavere.

Pris er et afgørende konkurrence-parameter

Men da pris indiskutabelt er et vigtig konkurrence-parameter, forsøger musiktjenesterne sig nu med alternative måder for at tilkæmpe sig musikbrugernes gunst. Seneste es i ærmet er familieabonnementer.

Apple var med lanceringen af Apple Music i juni først til for alvor at trykke prisen i bund ved at spille familiekortet. Op til seks personer i samme husstand kan tilføjes til familiekontoen, for 149 kroner - altså blot en halvtredser mere end hvad et enkelt abonnement koster.

Men nu vil Google også være med. Søgegiganten har netop annonceret, at Google Play Music senere i år vil tilbyde fuldstændig samme pakke som fjenderne fra Apple.

Det betyder at de to tech-giganter nu kan underbyde alle de andre aktører på markedet, hvis man er på udkig efter en billig løsning til hele husstanden.

Spotifys model er ikke konkurrencedygtig

Selvom den ledende aktør på musikstreamingmarkedet, Spotify, ikke kan følge med på familiepris, er konceptet ikke fjernt for den svenske musiktjeneste.

I slutningen af sidste år lancerede de nemlig et lignende tilbud. Men Spotify slår blot 50 procent af prisen, for hver ekstra abonnement du tilføjer, hvilket vil sige, at du hos Spotify kan få to konti, til den samme pris, som seks konti koster hos Apple og Google.

Både Tidal (det tidligere Wimp) og Rdio har adopteret den samme model som Spotify, og er altså også dyrere.

Spotify har dog tidligere i år givet udtryk for, at de har planer om at matche Apple og Googles tilbud, men endnu er intet sket.

Google gør det nemt og billigt at få musikken ud af højttaleren

En ting er at have adgang til 30 millioner sange på telefonen eller computeren. En anden er at få lyden ud af ordentlige højttalere i stuen.

Og her vil Google nu også være med. Sammen med lanceringen af familieabonnementet til Google Music Play, offentligjorde selskabet, at de er klar med Chromecast Audio, bygget på samme princip som Chromecast til TV, bare til lyd.

(© Google)

Den lille dims koster 320 kroner og kan sættes direkte til aktive højttalere eller sættes bag i en gammel forstærker, hvis du har sådan en. Herefter kan du streame løs.

Konkurrerer med Sonos - og mange andre

Konceptet minder altså i nogen grad om det, Sonos var de første til for alvor at have succes med.

Musikken bliver streamet til dit anlæg, men bruger ikke din telefon som andet end fjernbetjening, og dermed heller ikke dens batteri. Selve musikken streamer direkte til Chromecast Audio via dit trådløse netværk. Dog skal man være opmærksom på at den ikke understøtter alle streamingtjenester.

Også Apple tilbyder at man kan streame lyd, via deres billigste router Airport Express (som iøvrigt slet ikke er ret billig). Men i modsætning til både Sonos og Chromecast Audio, skal man streame direkte fra telefon eller computer via Apples egen standard Airplay. En løsning der virker gammeldags, hvis man bruger en musikstreamingtjeneste.

Udover de nævnte findes der efterhånden en lang række produkter på markedet, der alle kan befri musikken fra din telefon. Og er lydkvalitet et vigtigt parameter, skal man måske kigge et helt andet sted hen. Fx understøtter Bluesound en højere musikopløsning, end de ovennævnte løsninger gør.