Google lancerer hyperlokal nyheds-app

Appen Bulletin skal aktivere lokalsamfundet til at producere nyheder - og indsamle endnu flere lokale data.

(© Google)

Går du nogle gange og drømmer om at kunne dele historier fra dit lokalområde med andre fra dit lokalområde?

Så kan det være, at Googles nyeste app Bulletin er noget.

Appen, som i første omgang bliver testet i to amerikanske byer, har netop som sit hovedfokus at få almindelige mennesker til at dele lokale hændelser - det der med et engelsk udtryk kaldes for citizen journalism.

Det kunne fx være et billede af en vej, der er oversvømmet, en video fra det lokale fodboldholds seneste sejr, eller måske en spøjs eller voldsom hændelse, der opstår, mens du er på vej ned for at handle.

Men andre ord, hvad som helst, du kunne mene, er relevant at dele med lokalsamfundet - og resten af verden. Al indhold der bliver genereret via Bulletin er nemlig offentligt tilgængeligt på Google.

Der er altså ikke tale om lukkede eller afgrænsede grupper, som man fx kender det fra Facebook.

Uklart hvor højt historierne prioriteres

Søgefirmaet nævner ikke noget om, hvordan de lokale historier vil blive vist i Google-søgninger, eller hvordan de vil blive prioriteret i forhold til nyhedshistorier fra mere traditionelle medier.

Til gengæld vil de gerne fortælle, at det er ultra nemt at være med. Appen er faktisk bare en hjemmeside, man kan publicere indhold på, så alt det kræver er de samme evner som at skrive en besked eller sende et billede eller en video.

Ved at afspille denne video accepterer du YouTubes servicevilkår. I dette tilfælde vil YouTube/Google modtage tekniske data om din browser og IP-adresse, og Google vil kunne henføre disse data med din profil.
Google Bulletin Launched in Nashville

Publicerer du en historie, har du desuden mulighed for at bygge videre på den senere fx med flere billeder eller mere tekst. Du får også mulighed for at se, hvor mange gange andre har læst og delt dine historier.

Lokale nyheder ligner årets nyheds-trend

Man kunne med rette spørge, hvorfor Google netop nu kaster sig over en app, der med firmaets egne ord skal gøre det “helt ubesværet at sætte spot på inspirerende historier, som ellers ikke bliver fortalt.“

Men zoomer man lidt ud, så ligger lokale nyheder og lurer som en trend, man skal holde øje med i 2018.

Googles helt store konkurrent Facebook har også kastet sin kærlighed på lokale nyheder.

Det lokale og nære er ifølge Facebook en af løsningerne på den krise, der netop nu hærger det sociale netværk med bl.a. fake news og brugernes manglende engagement.

Zuckerberg vil prioritere lokale nyheder

I en nylig opdatering over Facebooks fokusområder for 2018, skrev Mark Zuckerberg, at han har bedt sit team om “at prioritere nyheder der er troværdige, informative og lokale.“

Det falder i find tråd med introduktionen til The Facebook Journalism Project, som blev lanceret i 2017. Her lød det således:

- Lokale nyheder (…) bringer lokalsamfundet sammen om de problemer, der er tættest på. Vi er interesserede i at udforske, hvad vi kan bygge sammen med vores partnere for at understøtte lokale nyheder og fremme uafhængige medier.

I samme rapport fremhæver Facebook øjenvidne-beretninger i form af billeder og videoer, som tit er det, der breaker nyheder, inden de store medier når frem.

Det er altså noget af det samme som Bulletin vil kunne gøre — hvis folk altså begynder at bruge appen. Lykkes det, vil det potentielt også kunne gøre Google i stand til at konkurrere med Twitter, der typisk er først med at breake nyhedshistorier, netop på baggrund af indhold fra brugerne.

Dataindsamling på nye flasker

Uanset om Bulletin ender med at blive en succes eller ej, så har appen i hvert fald klassisk Google-DNA. Google lever som bekendt af data - og gerne nogle helt almindelige mennesker genererer for dem.

Jo flere data de får (fx billeder der indeholder præcise lokations-oplysninger), jo bedre services kan de udvikle, og jo flere penge kan de tjene. Og det kan den nye nyhedsapp hjælpe til med.

Som nævnt er Bulletin i første omgang lanceret som et pilotprojekt i to amerikanske byer Nashville, Tennessee og Oakland, Californien. Hvornår andre kan få adgang vides endnu ikke.