Google på vej med Spotify-lignende musiktjeneste

Google lancerer formentlig allerede senere i dag deres nye streaming musikservice.

(Foto: Jonathan Nackstrand © Scanpix)

Foråret er kommet, og med sig har det bragt en sand strøm af nye musiktjenester og services.

Det er kun godt en måned siden at Twitter lancerede #TwitterMusic og i går kunne den franske musikservice Deezer så meddele, at de lancerer i Danmark.

Konkurrencen spidser til

Hvis det ikke har fået nogle af de etablerede streamingtjenester som Spotify, Wimp og TDC Play til at føle konkurrencen spidse til, så vil det nok føles noget mere spidst, når en af de største digitale magter, Google, melder sig ind i kampen om musikelskernes gunst.

Selvom Google har, alt hvad det kræver for at blive en massiv konkurrent på streamingmarkedet, er det ifølge Nikolaj Sonne ikke hugget i sten, at det vil gå sådan.

- Umiddelbart er det jo nok ikke sjovt for noget firma, at Google rykker ind på deres marked. Men historisk er det jo ikke alt Google lancerer, der ender med at smadre konkurrenterne. Personligt kender jeg ikke mange, der bruger Google+, der jo delvist er et forsøg på at lave "social", siger han.

Men ikke desto mindre ser Sonne det som en klar fordel for Google, at de med Android har det mest udbredte mobilstyresystem, og at de fleste folk i forvejen er i berøring med Googles produkter hver dag.

- På den måde kan Google meget nemt nå ud til en masse mennesker med deres (måske) nye tjeneste, siger han.

Kontrakterne er underskrevet

Ifølge The Verge, skulle kontrakterne mellem Google og de tre altdominerende pladeselskaber - Universal, Sony og Warner - være underskrevet, og den nye streamingtjeneste skulle blive afsløret på Googles udviklerkonference I/O senere idag.

Bulletinerne peger på, at det drejer sig om en abonnements-streamingtjeneste i stil med Spotify, som vil være en del af Googles butik, Google Play. Der skulle dog ikke være nogen mulighed for at 'køre gratis' som man kan på Spotify's reklameudgave.

YouTube den største musikkanal for unge

På trods af at YouTube er en videotjeneste, så er det allerede nu det sted, hvor flest unge mennesker lytter til musik. Derfor er det heller ikke overraskende, at YouTube kommer til spille en rolle i Googles nye musiktiltag.

Dog er det for nuværende uklart, om det vil være en seperat tjeneste, eller om det bliver en del af en samlet Google musikpakke.

Apple også på vej med musiktjeneste

Hvis Googles ankomst ikke var konkurrence nok, så tyder alt på, at Apple også arbejder på at lukke aftaler med pladeselskaberne om en ny musikservice.

Men lytter man til jungletrommerne, så har Apple valgt en anden tilgang end Google, og satser på en "radio-lignende" tjeneste i stil med Pandora - hvilket også er grunden til, at medierne indtil nu har døbt den ikke-eksisterende tjeneste iRadio.

Konceptet bag Pandora er, at du vælger en artist du kan lide, hvorefter Pandora laver en "radiostation" til dig med et udvalg af sange i samme genre. Ved at du vurderer den musik Pandora vælger for dig, lærer Pandora hele tiden din musiksmag bedre at kende - et koncept der har vist sig at være særdeles populært.

Pandora er i USA - i modsætning til Spotify - kæmpestort, og har passeret 200 millioner brugere på trods af at servicen kun er tilgængelig i USA, Australien og New Zealand.

Mere udvalg til brugerne er godt

Nogle der i hvert fald burde være glade for udviklingen, er brugerne, der hele tiden får nye muligheder for - lovligt - at opdage og lytte til ny og gammel musik.

I går lancerede franske Deezer deres musikstreamingservice i Danmark, en tjeneste der i grove træk, både mht. pris og muligheder, ligner eksisterende tjenester. Og som det næsten altid er tilfældet med nye digitale services, så er det første fix gratis, og du kan prøve Deezer gratis i 15 dage, inden fælden klapper.

Spørgsmålet er så bare, om der er plads til endnu en musikstreamingtjeneste på det danske marked. Et spørgsmål som Nikolaj Sonne har følgende svar på:

- Der er aaaaaltid plads til flere på nettet :o) - spørgsmålet er så om de kan drive en forretning, siger han og tilføjer, at det er kun er godt, at udbuddet af streamingtjenester vokser.

Facebook
Twitter