Googles store satsning på at få en brækstang kilet ind i Facebooks dominans på sociale medier tog aldrig rigtig fra - men nu prøver selskabet endnu engang at give Google+ en overhaling, hvor de ting, der trods alt har vist sig succesfulde, får en overhaling.
Redesignet af Google+ syner umiddelbart mest af alt af en regulær barbering - den største siden netværket blev lanceret i 2011.
Dengang var Facebook blevet hvermandseje, og der var rigeligt med forsøg på at lancere konkurrenter, dog ingen med succes.
Eksploderede og gik i stå
Da Google+ gik i luften, skulle man i begyndelsen skrive sig op til en invitation - og den første tid eksploderede netværkets brugertal og spekulationerne om, hvorvidt kapitalstærke Googles indtog nu var første kapitel i historien om Facebooks deroute.
Dengang var Google+ en mellemting mellem Facebook og Twitter - men med en lettere adgang til at styre privatlivsindstillinger og et ganske meget anderledes design, baseret på de særlige cirkler, som man inddelte sine venner i.
Interessen varede dog ikke ved, og netværket udviklede sig hurtigt til en temmelig stillestående affære, trods flere forsøg på at pumpe liv i netværket.
Fokus på folks interesser
Blandt andet forsøgte Google at gøre Google+ obligatorisk, hvis man vil kommentere videoer på YouTube, ligesom at man automatisk blev medlem af Google+, hvis man havde en Gmail-konto.
Enkelte ting har dog vist sig succesfulde. Blandt andet har Google hevet den Skype-agtige funktion Hangouts ud til at blive et selvstændigt produkt, ligesom at fotodelene er blevet en populær som selvstændig app.
Nu får selve Google+ så en overhaling, der så det fremstår fokuseret på især fællesskaber og samlinger af fx fotos eller andet materiale. Begge ting fandtes i Google+ i forvejen, men i det nye, mere simple design, fremstår de tydeligere.
Google fremhæver i et blogindlæg, at Google+ prøver at blive mere fokuseret på at blive et forum for brugernes interesser.
En dværg ved siden af Facebook
Samtidig er det nye design betydeligt mere simpelt - og dermed mere mobilvenligt. Nogle vil måske hævde, at det minder en del om Pinterest-netværket, der en slags pynte-agtig opslagstavle, som især har appelleret til kvinder.
Der er uvist, hvor mange der bruger Googles sociale medie nutildags.
Tidligere har Google hævdet, at der var 300 mio. brugere - en dværg ved siden af Facebook, der tæller over 1,5 mia. brugere på månedsbasis.