Google rygtes klar til at overtage Twitter

Løse rygter om Googles interesse i at overtage Twitter fik i går selskabets aktiekurs til at slå en kolbøtte. I Danmark er væksten gået kraftigt ned i gear.

Rygter om Googles interesse i at købe Twitter gav i går turbulens. Begge parter nægtede at kommentere de langvarige rygter. (Foto: Kimihiro Hoshino)

Selv om de amerikanske netgiganters markedsværdier efterhånden har fået så mange nuller, at man bliver helt skeløjet af at kigge på tallet, kører rygtebørsen om kommende megaopkøb fortsat på højttryk.

I går kunne diverse finansmedier berette om rygter om, at Google kan være på vej til at overtage det sociale medie Twitter for en svimlende pris, der kan bevæge sig helt op i retning af 40 milliarder dollars - altså over 250 milliarder kroner.

Selv om en sådan overtagelse forekommer helt enorm, troede tilstrækkeligt mange investorer på muligheden for at begivenheden kunne indtræffe, og det sendte torsdag aktiekursen op med 3,3 procent på børsen i New York.

Væksten går langsommere end håbet

Twitter gik på børsen i efteråret 2013, hvor aktiekursen sprang 73 procent op den første dag, aktien var i fri handel. Trods stigningen i går ligger aktiekursen dog fortsat under kursen ved aktiens debut i september 2013.

Hverken Google eller Twitter ville igår kommentere på rygterne, skriver flere medier.

Det sociale medie har den senere tid fremlagt flere tal, der viste en vigende vækst i brugertallet, og det har skabt bekymring for udsigterne hos Twitter, der fortsat kæmper for at skabe nye indtægtskilder.

Langsom udvikling i Danmark

Herhjemme viste tal fra mediemonitoreringstjenesten Overskrift.dk, at Twitter i 2014 blot fik 60.000 nye, danske brugere og tjenesten følger nu 260.000 danske Twitterbrugere i alt.

Af disse er mindst halvdelen dog inaktive, hvorfor det reelle daglige brugertal på Twitter må forventes at være langt mindre. Twitter har ellers i en periode fordoblet sit brugertal i Danmark hvert år. Til gengæld døjer Twitter notorisk med et stort frafald af brugere, der opretter en konto og derefter aldrig får den brugt.

En rapport fra DRs egen medieforskning viste til gengæld i går, at 11 procent af danskerne nu benytter Snapchat dagligt, mens kun fire procent benytter Twitter. Denne rapport anslår dog Twitters danske brugertal noget højere. Twitter udgiver ikke selv tal for antallet af brugere på nationalt plan.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk