Google-tablets lægger sig solidt i front

Tablet-markedet er fortsat i vild vækst - men det er ikke Apples iPad, der trækker læsset, viser nye tal

Tablets er blevet et massemarkedsprodukt, men det er ikke Apple, der fører længere (Foto: Ilike © Scanpix Iris)

Det globale salg af tabletcomputere er stadig i vild vækst - og sidste år købte 195,4 millioner mennesker over hele verden en ny tablet. Det viser nye tal fra IT-analysehuset Gartner, der rapporterer om en vækst i salget på hele 68 procent i forhold til 2012.

2013 blev dog også året, hvor Apples iPad blev ganske eftertrykkeligt overhalet af et mylder af forskellige Android-baserede tablets fra et ligeså stort mylder af producenter.

Mens Apples iPad i 2012 stod for 52,8 procent af marked, dykkede Apples markedsandel i 2013 til 36 procent. I samme periode steg salget af Android-tablets fra 45,8 procent af markedet til 61,9.

Mange flere Android-maskiner

I 2012 solgte Apple lidt over otte millioner flere iPads end alle Android-producenter solgte tilsammen. I 2013 vendte billedet totalt. Her blev der solgt over 50 millioner flere Android-baserede tablets end iPads.

Det samme billede har tidligere tegnet sig på smartphones, hvor Googles Android-system drager fordel af at være tilgængeligt for et mylder af forskellige producenter af mobiler i alle prisklasser, mens Apple kun har få modeller på hylderne.

Også Microsofts Windows 8 er i svag vækst på tablets, der voksede fra en procent til nu 2,1 procent af markedet.

I år: Mere fokus på brugeroplevelsen

Apple er dog fortsat den største producent af tablets, mens Samsung haler mere og mere ind. Sidstnævnte er i periode vokset fra 7,4 procent af markedet til nu 19,1 procent. Herefter følger producenter som Asus, Amazon og Lenovo.

Gartner forventer, at 2014 vil være et år, hvor der fokuseres mere på services og brugeroplevelse, end på pris.

- I 2013 blev tablets et mainstream-fænomen med et rigt udvalg af Android-baserede tablets inden for budgettet for en gennemsnitsforbruger, samtidig med at de tilbyder tilstrækkelige specifikationer, siger Roberta Gozza, der er analysechef hos Gartner.

Facebook
Twitter