Googles briller vender tilbage

Tidligere på året droppede Google sine futuristiske internetforbundne briller. Nu er selskabet begyndt at markedsføre en ny version til erhvervslivet.

Sådan så første generation af Google-brillerne ud. De nåede aldrig ud i butikkerne. (Foto: HANDOUT © Google)

Mens Google i januar ganske pludseligt skrottede planerne om en dag at sende de futuristiske internetforbundne briller, Google Glass, til salg i butikkerne, har projektet tilsyneladende levet videre - dog i en ny form, der ikke er tiltænkt forbrugermarkedet. Ifølge The Wall Street Journal har en ny version af brillerne set dagens lys, og Google er diskret begyndt at sælge de nye, internetforbundne briller til kunder i erhvervslivet.

Google har ikke bekræftet det nye produkt.

De meget omtalte briller gav brugeren en lille skærm i synsfeltet, hvor man så kunne følge med i mails, beskeder, vejrudsigter eller andre informationer, som de delvist stemmestyrede briller løbende hentede fra nettet via brugerens smartphone.

Krænkede privatlivet

Brillerne kunne dog også optage billeder og video og offentliggøre det på nettet - og Google Glass faldt derfor i unåde mange steder, fx på barer, kasinoer og biografer, hvor det af forskellige grunde ikke er tilladt at optage video eller tage billeder.

Der opstod endda et nyt ord - Glasshole - som beskrev Google Glass-brugere, der bruger brillerne uden at tage hensyn til omgivelserne og folks ønske om privatliv. Samtidig var brillerne hundedyre - 1500 dollars - og nåede aldrig ud i bred handel. I stedet kunne man købe dem via Googles eget test-program.

I mellemtiden lykkedes det Microsoft at skabe ny opmærksomhed omkring denne måde at bruge en computer på, da selskabet tidligere på året præsenterede sine egne HoloLens-briller, der giver brugerne hologrammer i synsfeltet

Microsoft bruger hologrammer

HoloLens er ikke beregnet til at skabe en oplevelse af kunstig virkelighed som VR-briller vanligvis er, men bruger derimod hologrammer til at placere genstande i brugernes synsfelt. Det kan være illusionen af en digital huskeseddel på køleskabsdøren, eller en e-bog, der ligger på sofabordet.

HoloLens-brillerne har umiddelbart taget anmelderne med storm, og der var sågar et par HoloLens-briller på vej op til den internationale rumstation, ISS i juni. Desværre eksploderede raketten undervejs, og brillerne nåede aldrig til ISS.

Googles erhvervsbriller har ændret sig en smule, men bygger i grove træk på samme idé som de briller, der blev taget af markedet i januar. Dog er batteritiden forbedret, ligesom at den nye gadget har hængsler, så den kan klikkes på forskellige typer af briller.

Forbrugerprodukt om lang tid - måske

Ifølge The Wall Street Journal, er der ikke umiddelbar udsigt til, at der kommer en forbrugerudgave på markedet det næste lange stykke tid, omend det fortsat er planen, at der skal laves sådanne produkter til forbrugermarkedet.

Google Glass har vist sig nyttige flere steder i erhvervslivet, blandt andet i byggeri eller på sygehuse. Microsofts konkurrerende HoloLens-briller, der heller ikke er sat bredt til salg, skulle på samme vis have hjulpet astronauterne på ISS ved at vise astronauterne forklaringer og løbende brugsanvisninger til det tekniske udstyr på ISS digitalt i deres synsfelt.