GRAFIK Sådan virker Volkswagens snydesoftware

Computeren i de tyske dieselbiler tænder for udledningsbegrænsningen under tests – men slukker dem igen, når testen er ovre.

Siden 2009 har Volkswagen angiveligt installeret avanceret snyde-software i en lang række dieselbiler, som er blevet solgt i USA.

Programmets eneste formål er at snyde i udledningstests foretaget af det amerikanske miljøagentur, EPA. Det viser denne rapport.

I praksis fungerer snyderiet sådan her:

Softwaren går ind og ændrer på hvordan udledningsbegrænsningen virker, så den kun er tændt, under de officielle tests. Resten af tiden hoster bilerne op til 40 gange så store mængder forurenende gasser som NOx ud.

- Programmet mærker om køretøjet er ved at blive testet eller ej baseret på forskellige input fra blandt andet rattets position, køretøjets fart, hvor lang tid motoren er tændt og det barometriske tryk, lyder det i rapporten fra EPA.

Uafhængig rapport opdagede problemet

Miljøagenturet har opdaget snyderiet efter at den uafhængige organisation International Council on Clean Transportation (ICCT) i fællesskab med University of Western Virginia, besluttede at teste dieselbilerne under rigtige forhold – ikke i laboratoriet.

De undrede sig nemlig over, at de officielle udledningstal for USA så helt anderledes ud end de tests, der kom ud af Europa.

Volkswagen har nu indrømmet snyderiet, hvis lige ikke er set nogensinde. Bilgigantens administrative direktør Martin Winterkorn har undskyldt miseren dybt, men en undskyldningen er nok ikke nok.

De amerikanske myndigheder har beordret Volkswagen at reparere de berørte køretøjer. Derudover bliver firmaet idømt bøder på op til 250.000 kroner per bil.

I første omgang drejede det sig om 482.000 biler i USA, men Volkswagen har senere fortalt, at de sandsynligvis har installeret softwaren i op mod 11 millioner dieselbiler.

Reparation gør biler dårligere

Den økonomiske kæmpelussing er dog ikke Volkswagens eneste problem.

Ifølge flere medier, blandt andet Green Car Report, vil en softwarereparation af bilerne gør dem ringere på flere punkter.

- Hvis VW kan fixe det her og få det godkendt, vil både ydeevnen og brændstoføkonomien i bilerne sandsynligvis falde. Specielt hvis reparationen bare er en softwareopdatering, som vil være meget billigere for Volkswagen, skriver de.

Mange af de berørte biler er nemlig ikke udstyret med et såkaldt AdBlu-system, der tilfører stoffet urea til bilen, hvilket reducerer udledningen af blandt andet NOx.

Skal sådan et system tilføjes bilerne, skal de modificeres betragteligt. Det bliver ekstremt dyrt for VW, og tidskrævende for ejerne.

VW satsede på diesel

Volkswagen har længe kæmpet om det lukrative amerikanske bilmarked, hvor miljøvenlighed pludselig er blevet hot.

De japanske konkurrenter Toyota og Honda har satset på hybridbil-teknologi, mens den tyske bilgigant er gået benhårdt efter at sælge deres miljøvenlige dieselmotorer til amerikanerne, der traditionelt set ikke er meget for diesel.

I 2008 blev reglerne for udledning ændret i USA, og pludselig var det meget svært for dieselmotorer at være rene nok og samtidigt køre langt nok på literen - i hvert fald hvis de stadig skulle være billige.

Ifølge flere medier kan den kombination have presset Volkswagen til at snyde.

Nu ruller skandalen, og spørgsmålet er om dieselmotoren, er et afsluttet kapitel i USA.