Gratis Android-apps er forbundet til tusindvis af reklamesider

Franske forskere har testet 2.000 gratis Android-apps, der tilsammen er forbundet til 250.000 reklame- og dataindsamlings-sider.

Music Volume HQ er med over 2.000 eksterne henvisninger topscorer i ny test over gratis Android-apps der sender brugeredata videre. (Foto: Nicolai Franck © dr)

Synes du, at du har gjort en god forretning, når du downloader en gratis Android-app? Så læs videre, hvis du vil vide, hvad du får for dine 0 kroner.

Franske forskere har udviklet et system, der automatisk kan teste Android-apps forbindelse til kendte reklame- og trackingsider - og resultatet af deres test burde nok få Android-brugere til at hæve øjenbrynene.

2.000 forskellige gratis Android-apps blev kigget efter i sømmene og i den bagvedliggende kode fandt franskmændene hele 250.000 henvisninger til hjemmesider, der intet havde med de små mobil-programmer at gøre.

App forbundet til over 2.000 reklame-sider

Henvisningerne pegede derimod på hjemmesider, der enten leverer reklamer eller indsamler dine data.

Forskerne matchede nemlig den kvarte million links med databaserne 'EasyList' og 'EasyPrivacy', som er lister over kendte reklame- og trackingsider, som open source projektet AdBlock Plus benytter.

Resultatet viser med al tydelighed at en del app-udviklere ikke har nogen skrupler med hensyn til dit privatliv. 10 procent af de gratis Android-applikationer linkede videre til mere end 500 fremmede adresser. Den værste synder var appen 'Music Volume Eq', som var forbundet til over 2.000 eksterne hjemmesider.

Dine data bliver støvsuget

Franskmændenes resultater viser, at det er langt mere udbredt at apps er forbundet til reklamesider end til trackingsider - altså sider der indsamler dine data og din adfærd på nettet.

Hvor 67 procent af de testede apps havde forbindelse til reklamesider, sendte "kun" 27 procent data om din adfærd videre.

Topscoreren i sidstnævnte kategori var Eurosports app 'Eurosport Player', der er forbundet til 810 kendte trackingsider, skarpt forfulgt af gratisversionen af fitness-appen 'RunKeeper' med 804.

Sladre-app på vej til Android-butikken

Heldigvis har forskerne fra det franske universitetsinstitut EURECOM tænkt sig at give deres værktøj videre til almindelige brugere.

Defor har de udviklet en app ved navn NoSuchApp (forkortet NSA), som er på vej til Googles butik 'Play'.

- Vores mål med denne app er at give Android-brugere mulighed for at teste deres apps netværksaktivitet, siger Luigi Vigneri, som er en af de fire forskere, der står bag forsøget.

Google er flettet ind i det hele

Play-butikken har traditionelt været åben for alle app-udviklere, der uden nogen kontrol kunne få deres apps på Googles virtuelle butikshylder.

Selskabet har dog for nylig meldt ud, at de - ligesom Apple altid har gjort - er begyndt at teste samtlige apps, inden de bliver sluppet fri. Umiddelbart er det dog blot for at sørge for, at apps ikke indeholder såkaldt 'malware' (ondsindet kode).

Mere tvivlsomt er det, om Google har noget problem med det massive spindelvæv af dataindsamling og reklamehenvisninger, som de franske forskere har påvist, de gratis Android-apps er viklet ind i. 78 procent af de reklame-relaterede links som franskmændene fandt, peger nemlig tilbage på sider som Google ejer.

Testen er lavet på en ældre udgave af Android, nærmere betegnet version 4.1.2 som kørte på en Samsung Galaxy S3. Om det ændrer noget i forhold til den nyeste Android-version 5 er uklart.