Her er giganternes skyts mod Apples ur

Elektronikmessen IFA i Berlin, der blev skudt i gang i fredags, er som altid scene for en masse produktlanceringer. I år tog smart-urene rampelyset. Igen.

Samsung Gear S2 var en af de store lanceringer fra Samsung på IFA. Uret minder om sin forgænger, men er bedre designet. (Foto: RAINER JENSEN © Scanpix)

BERLIN: Den gigantiske gadget-messe i Berlin, IFA, blev skudt i gang i fredags - og i år var mere end nogensinde smart-urets år.

Flere af de store producenter havde i år kørt de skarpe skyts i stilling til kampen mod især Apples smartur og brugte IFA-messen til enten at lancere helt nye produkter, eller til at vise opdaterede udgaver af sidste års model.

Ingen ved, hvordan denne produktkategori vil udvikle sig på sigt, men foreløbig har ingen af de hidtidige smart-ure solgt i stort tal - men producenterne forsørger alligevel at gøre urene mere spiselige, eksempelvis ved at designe dem, så de ligner ure, snarere end de kolossale krydderbolle-agtige produkter, som nogle af de første smarture var.

Samsung Gear S2

Sydkoreanske Samsung var blandt de første til at lancere et smartur allerede for et par år siden. Men Galaxy Gear, som det hed, blev aldrig noget hit, heller ikke selv om det i en periode fulgte med visse af selskabets mobiler. Siden har Samsung skiftet Googles Android ud med sit eget Tizen-system. Det giver selskabet en frihed til selv at bestemme, hvordan systemet skal se ude - men til gengæld er der færre apps til uret.

Den største nyhed ved Gear S2 var urets nye og mere ur-agtige design, hvor en krans om urskiven indgår i navigationen og brugen af uret.

Uret kommer i en version både med og uden integreret 3G. De kan grundlæggende det samme, men versionen med elektronisk SIM-kort kan lidt mere uden at brugerens mobil er i nærheden.

Begge skulle, ifølge Samsung, holde et par dage på batteriet - så man skal nok fortsat regne med, at det skal lades op dagligt, hvis det bruges flittigt.

Samsung annoncerede også, at uret vil kunne bruges med mobiler, der ikke fra Samsung selv.

Moto 360

Kinesiske Lenovo, der ejer Motorola, kunne på IFA fremvise en opdateret version af sit roste Moto 360-ur, der er baseret på Android Wear. Moto 360 blev oprindelig lanceret sidste år, og har fået ros sit design.

(Foto: Motorola)

Uret har dog - ligesom de øvrige i sin generation - ikke formået at skubbe gang i markedet, men det forhindrer ikke Motorola i at prøve igen, denne gang med et lidt mindre ur, der kommer i to forskellige størrelser og med et væld af valgmuligheder af remme og designvariationer.

Urets hardware er også forbedret, men ikke med dramatiske forandringer.

Desuden skulle batteritiden været forbedret. Motorola slog desuden på, at skærmen fylder meget mere i forhold til urets samlede overflade end på andre smart-ure. Det betyder, at uret fylder mindre i forhold til skærmens størrelse.

Moto 360 er nu kompatibel med iPhone og vil prismæssigt starte omkring de 299 dollars i USA - nok en spids mere i Europa.

Huawei Watch

Kinesiske Huawei vil også med på smart-ur-bølgen, og fremviste på IFA - igen - sit Huawei Watch, der så dagens lys første gang tidligere på året. Huaweis ur ligner faktisk et ur og ikke et smart-ur, men drives af Android Wear ligesom de fleste andre ikke-Apple-smart-ure.

(Foto: Huawei)

Huawei Watch vil, ligesom de øvrige produkter i klassen, blive lanceret med en bunke forskellige tilpasningmuliger og varianter. Batteritiden er også rimelig gennemsnitlig: Uret holder et par dage, hvilket i praksis nok betyder en dag eller mindre på batteriet.

Alle tre smarture har det tilfælles, at de skal slås mod især Apples Watch - og mod uvillige forbrugere, der ikke rigtig har taget produktkategorien til sig. Dertil kommer, at de langt fra er de eneste af deres art - en hel bunke forskellige producenter, har lavet tilsvarende smartur, hvoraf størstedelen af baseret på Android Wear-systemet.

Android Wear er en skrællet udgave af det Android-system, der driver lidt over 80 procent af de smartphones, der sælges verden over. Det er især den digitale assistent, Google Now, der vil være genkendelig for Android-brugere i Android Wear.

Her mødes brugere af en række kort, der oplyser om ting, der relateret sig til brugerens hverdag - eksempelvis kalenderbegivenheder, notifikationer, navigation, vejrudsigter og meget andet.