I Finland er der pant på pakkeposten

Det finske firma RePack har lavet en genanvendelig pose af hårdfør plastik, der kan sendes tilbage til netbutikken når man har fået sine varer.

Dette er den mellemstore RePack-pose, der typisk bruges til tøj. Den kan foldes helt sammen og returneres i postkassen. (Foto: Anders Høeg Nissen)

I disse dage er pakkeposten på overarbejde, for der skal julegaver ud til folket, og vi køber mange af dem på nettet.

Men det betyder også, at der bliver smidt helt kolossale mængder af pap og plastik ud, når pakkerne er kommet frem.

Det vil det finske firma RePack gerne gøre noget ved, med en genanvendelig pose af hårdfør plastik, der kan sendes tilbage til netbutikken når man har fået sine varer.

Rabatkode for valg af plastikpose

Incitamentet til at vælge en en RePack-pose, som typisk koster 3 euro ekstra, er at man også modtager en rabatkode der kan bruges til næste indkøb og forsendelse.

Hver pose er udstyret med et unikt ID-nummer, som bliver tracket og knyttet til kundernes konti, så man ved hvilke kunder der har hvilke rabatkoder.

Tilsammen skulle det gerne give en helt enkel og ligetil - og forhåbentlig værdifuld - oplevelse for både webbutikker, fragttjeneste og kunder, siger Jonne Hellgren fra RePack.

Inspireret af pantsystem på flasker og dåser

I virkeligheden ligger ideen snublende ligefor, siger Jonne Hellgren, for det er præcis samme system vi har brugt til flasker og dåser i mange år.

Alligevel er det ikke mange andre områder end flasker og dåser, hvor der er indført et pantsystem.

Det var i øvrigt et besøg i Danmark tilbage i 90’erne, hvor en af firmaets medstiftere oplevede det danske pantsystem, der efter mange år gav inspiration til Repack.

IKEA-pose til netbutikker

Det mest synlige element af RePack er selvfølgelig selve de poser, som varerne bliver sendt i.

De er lavet af det samme materiale som de velkendte gule og blå poser i IKEA og kan bruges helt op til 50 gange, og bagefter kan materialet genbruges.

4 milliarder pakker koster meget energi

Ideen med RePack er at minimere mængden af affald, og i et lidt større perspektiv handler det selvfølgelig om ressourceforbrug og energi.

Ifølge RePack kan de spare op til 75% af den CO2 det koster at bruge “normal” indpakning, der ofte bare smides ud bagefter.

Med knap 4 milliarder forsendelser om året bare i Europa, så løber det altsammen op - og selvom det ikke nødvendigvis er alle pakker der vil kunne sendes i en RePack.

Næste skridt er “smart” indpakning

I første omgang samarbejder RePack med tøjbutikker, som godt kan sendes i de halvbløde plastikposer, men firmaet har også arbejdet med genanvendelig indpakning af designermøbler.

På den lidt længere bane er RePack også gået igang med at designe langt mere avancerede pakkeposer, med indbyggede sensorer.

Hvis det kan lade sig gøre at finde komponenter som er billige nok - og som kan genanvendes nok til at det ikke ødelægger de grundlæggende miljøbevidste ideer i RePack - så kan man tracke pakkerne, og se om de har været udsat for fugt eller stød eller frost eller den slags.

Foreløbig er dét dog mere et eksperiment end en egentlig del af forretninger, slutter Jonne Hellgren.

Facebook
Twitter