Insidere: Facebook f*cker med vores børns hjerner

Tidligere investorer og ansatte hos Google og Facebook angrer, at de har været med til at skabe noget, der skader børn. Nu har de startet en organisation, der skal modarbejde deres tidligere venner.

De store sociale mediefirmaer anklages for at gøre skade på børns hjerner. Kritikken kommer fra folk der har været med til at skrue produkterne sammen. (© Centre for Humane Technology)

“Der er et usynligt problem, som påvirker hele samfundet."

Sådan lyder det fra Center for Humane Technology, en ny forening dannet af tidligere centrale folk og investorer hos bl.a. Google og Facebook.

Fælles for dem er, at de er stærkt bekymrede over de digitale medieprodukter, de selv har været med til at udvikle, som efter deres mening “kaprer vores sind”.

Facebook appellerer til vores frygt og vrede

- Facebook appellerer til reptilhjernen - først og fremmest frygt og vrede. Og med smartphones har de fat i dig al den tid, du er vågen, siger den tidligere Facebook-investor og mentor for Mark Zuckerberg, Roger McNamee, til New York Times.

McNamee fortryder med al tydelighed, at have været med til at hjælpe Facebook i gang, hvilket har fået ham til at gå med i den nye forening:

- Det her er min mulighed for at gøre skaden god igen, siger han.

Vi ved hvordan du bliver hooked

En anden af initiativtagerne er Tristan Harris. Han har tidligere har arbejdet med etik hos Google og vil nu - sammen med sine medstiftere - bruge insiderviden til at fortælle åbent om de metoder, der bruges til at gøre brugerne ‘hooked’.

- Vi ved hvad firmaerne måler. Vi ved hvordan de taler, og vi ved, hvordan de udvikler deres produkter, siger Harris og udddyber:

- De mest magtfulde techvirksomheder i verden træffer bevidste beslutninger, som gør stor skade.

Særligt Facebook og Googles står for skud:

- Verdens største supercomputere befinder sig hos de to firmaer Google og Facebook (…) og de bliver peget direkte mod folks hjerner - mod børn, siger Tristan Harris

Jagten på penge har gjort produkterne syge

Ifølge foreningen er det i særdeleshed jagten på penge, der har omformet velmenende teknologifirmaer til at være skadelige for både mennesker og samfund:

- Hvad der begyndte som et ræs for at tjene penge på vores opmærksomhed, er nu ved at ødelægge samfundets søjler: mental sundhed, demokrati, sociale relationer og vores børn, skriver foreningen på sin hjemmeside.

For at sætte problematikken på dagsordene har de i fællesskab med non-profit-organisationen Common Sense Media lanceret en kampagne under navnet “Truth About Tech” (sandheden om teknologi).

Kampagnen har til formål at forklare børn og unge på 55.000 amerikanske skoler om de potentielle konsekvenser af overdreven brug af sociale medier og smartphones - fx. depression. Samtidig vil man forsøge at få beslutningstagere og teknologifirmaerne til at tage større ansvar.

- Techfirmaerne gennemfører et massivt realtids-eksperiment med vores børn som deltagere, og i øjeblikket er der ingen, der holder dem ansvarlige, siger James P. Steyer, Direktør og grundlægger af Common Sense Media i en pressemeddelelse.

Techfirmaerne skal tage ansvar

Helt konkret har kampagnen identificeret tre mål, som skal danne grobund for at børn kommer til at leve et sundt digital liv:

Det første er at få techfirmaerne til at designe produkter, som er mindre vanedannende, og støtte op om løbende forskning i teknologiens indvirkning på børns trivsel. Derudover vil man have firmaerne til at vægte mennesker over fortjeneste.

For det andet skal forældre, lærere og børn lære om både de gode og dårlige sider ved nettets mange muligheder og i fællesskab finde frem til, hvad sunde medievaner er.

Sidst, men ikke mindst, skal alle have adgang til nyheder og information af høj kvalitet udenfor de nuværende filterbobler.

Alle børnenes favoritter er under beskydning

Kampagnen skyder direkte på de platforme, som de fleste børn - også i Danmark - bruger: Snapchat, Instagram, Facebook og YouTube.

De beskyldes blandt andet for at ændre spillereglerne for, hvordan børn opfatter venskab. For at glorificere ‘det perfekte liv’, som får børn til at føle sig mindre værd. Og for at lukke børnene inde i ekkokamre, som skaber splid i lokalsamfundene.

Samtidig beskyldes Googles Play Store, for ikke at tage hånd om datasikkerheden for børn. Ifølge kampagnen drejer det sig om over halvdelen af de Android-apps, der er markedsført til børn under 13 år.

Flere og flere insidere råber op

Kampagnen kommer i kølvandet på at flere tidligere centrale personer - særligt hos Facebook - gennem de seneste måneder er blevet mere og mere direkte i deres kritik.

Som DR skrev i sidste uge tæller kritikkerne blandt andet Facebooks første president Sean Parker og en tidligere Facebook-ansvarlig for brugervækst, Chamath Palihapitiya.

- Guderne må vide hvad [Facebook] gør ved vores børns hjerner, lød det fra Sean Parker, mens Chamath Palihapitiya mener at “sociale medier river samfundet i stykker”.

- Jeg mener, at vi har skabt værktøjer, der ødelægger samfundets sociale sammenhængskraft, sagde Palihapitiya, der ligesom McNamee føler sig “enorm skyldig” over at have været med til at udvikle de mekanismer, der gør børn afhængige af sociale medier.

Kollegerne peger også fingre

Også blandt kollegerne i Silicon Valley begynder der at være flere og flere kritiske røster.

Salesforce-direktøren, Marc Benioff, sagde i sidste uge, at han mener, at Facebook skal reguleres “på præcis samme måde som man regulerer cigaretindustrien”.

Apples chef, Tim Cook, har også for nyligt været ude at sige, at hans nevø ikke får adgang til sociale medier, fordi de er skadelige.

Apple skal også kigge sig selv i spejlet

Apple er dog også selv blevet beskyldt for at være med til at gøre børn afhængige, fordi de sælger mange af de produkter, som bruges til at forbruge det digitale indhold.

Kritikken kommer endda fra to af firmaets egne investorer. De ønsker at Apple giver forældre bedre mulighed for at begrænse, hvor meget børnene brugeres deres telefoner og iPads. Samtidig vil de have firmaet til at undersøge de mentale konsekvenser af et højt forbrug af firmaets devices.

- Der er voksende beviser for, i hvert fald blandt nogle af de hyppige unge brugere, at det kan have utilsigtede negative konsekvenser, lød det fra de to investorer.

Stigende bekymring om de helt unge brugere

Særligt de mindre børns brug af sociale medier, er der stigende bekymring om.

I sidste uge bad flere forskere Facebook om at trække den nye Messenger Kids-app tilbage, en kommunikations-app som er tiltænkt børn under 13 år.

Også YouTube Kids-appen har været stærkt kritiseret for, at voldsomt indhold finder vej gennem filteret til de mindre børn, appen er designet til at beskytte.