Internetaktivist: Vi lever i det omvendte Matrix

Softwareudvikler og aktivist Aral Balkan ser Facebook og Google som datavampyrer.

Aral Balkan på scenen ved Internet Week Denmark (Foto: Esben Hardenberg)

Når vi surfer på nettet er vi mange penge værd for Silicon Valleys internetfirmaer, hvis forretningsmodel går ud på at indsamle og videresælge vores data.

Det talte aktivisten Aral Balkan om til dette års Internet Week Denmark, der fandt sted i april måned.

Omvendt Matrix

En af Balkans pointer hentes i filmen The Matrix, hvor robotter og kunstig intelligens holder menneskeheden fanget i en virtuel drømmeverden, mens kroppens energi 'høstes' og bruges som en slags batteri, der holder maskinerne kørende.

Denne skræmmende vision er allerede en realitet, mener Balkan. Bare med omvendt fortegn:

I dag lever vi i den virkelige verden, mens vi i den virtuelle bliver udnyttet af fx Google og Facebook, der høster vores data og på den måde udnytter os..

Overvågningskapitalisme

Udnyttelsen foregår via tracking - indsamling af de data vi skaber, når vi færdes online. Og den type tracking er big business:

Verdens otte rigeste mennesker - alle mænd - har lige så mange penge som den fattigste halvdel af verdens befolkning tilsammen, ifølge en rapport fra starten af året.

Verdens rigeste inkluderer blandt andre Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook) og Jeff Bezos (Amazon), hvis rigdom er direkte forbundet med den forretningsmodel Balkan kritiserer.

Der er ifølge ham tale om overvågningskapitalisme, når virksomhederne opsamler vores data og omsætter dem til indtjening, på bekostning af vores privatliv.

Dyrt for forbrugeren

Tracking og reklamer ikke alene en udnyttelse af vores data, og i forlængelse heraf, os selv. Det er også en bekostelig affære.

Det skyldes den øgede mængde data der går til og fra vores computere og smartphones, hver gang vi bruger nettet. Balkan har fundet eksempler på hjemmesider med 172 trackere, der tilsammen øger trafikken med 2.5MB for blot et enkelt besøg.

Det lyder måske ikke af meget, men da den undersøgte hjemmeside - Lifebuzz - har 250 millioner sidevisninger fra mobile enheder om måneden, kan det omregnes, til at koste forbrugerne 4 millioner dollar i data om måneden alene i USA, fortalte Balkan.

Gør en forskel selv

Aral Balkan er ud over at være aktivist også softwareudvikler og han forsøger at ændre på tingenes tilstand gennem den software han laver.

Et eksempel på det er appen Better, der blokerer reklamer og tracking med længere batterilevetid og lavere dataforbrug som en naturlig følgevirkning.

Der er ikke tegn på, at en fremtid hvor de store Silicon Valley-virksomheder ikke længere overvåger os, er lige om hjørnet. Men med tiltag som fx Better er det muligt at begrænse trackingen, for de der føler at dataindsamlingen har taget overhånd.

Balkan talte til arrangementet this. Privacy Summit sammen med blandt andre Emma Holten, hvilket du kan høre mere om i Harddisken på P1 her.