iPad-app lærer børn at programmere

Den populære børneprogrammerings-side Tynker er nu også på iPad.

Firmaet Tynker har lavet en iPad-app der gennem leg introducerer børn til programmeringens logik. (© Skærmbillede fra Tynker-app)

Der kan være delte meninger om hvor tidligt man er parat til at lære at skrive kode.

Ikke desto mindre dukker der flere og flere spil og bøger op, som skal lære børn at forstå kodesprog gennem leg.

En af dem der har succes med dét projekt er webtjenesten Tynker, som mere end 6 millioner børn har brugt til at komme i gang med at forstå computerprogrammeringens logik.

Nu bringer firmaet så oplevelsen til iPad.

Lær og forstå gennem leg

Tror man at konceptet handler om linje efter linje af kodesprog og kommandoer kan man godt tro om igen.

Tynker består af en række 'byggesten' som man skal sætte sammen til meningsfulde handlinger.

Oplevelsen minder om en blanding af at spille et spil og løse hovedbrud, men nedenunder gemmer der sig, ifølge Tynker, indlæringen af computerlogik.

Et eksempel på hvordan det fungerer er, at man skal få en hund til at gå hen til sin skål, mens den på vejen skal passere en kegle.

Her skal man eksempelvis sætte klodserne "løb, løb, hop, løb" i den rette sekvens for at få hunden til at komme hen til sin skål.

Ligesom med de fleste andre spil og læringsværktøjer, så bliver opgaverne langsomt sværere og sværere.

Flere og flere børneprogrammeringsmuligheder

Folkene bag Tynker er dog langt fra de eneste der vil lære børn at programmere.

Tidligere i år samlede finske Linda Liukas penge ind på Kickstarter til en bog med titlen 'Hello Ruby', med det samme formål som Tynker - nemlig at lære børn det spændende og kreative ved programmering, uden nogensinde at vise dem et eneste stykke kode.

Hun betegner det at kunne kode som en hel central lærdom i det 21. århundrede og mener derfor at det er vigtigt, at børn stifter bekendtskab med grundpillerne i programmeringens logik.

- At skrive software handler om at udtrykke sig, om kreativitet og om praktisk kunnen.

- Vores børn skal lære at bøje, samle, adskille og kombinere kode på en måde det ikke var designet til. Præcis på den samme måde som de ville gøre med farver og papir eller træ og værktøj, forklarede Liukas, som i øvrigt kom sikkert i mål med sin indsamling.

Vinderen af IT-prisen 2014 er enig

Selvom både Tynker og Liukas har økonomiske interesser i at tale konceptet op, så mener den netop udnævnte vinder af IT-Prisen 2014, Anders Hejlsberg, at der er på tide at vi sidestiller programmering med andre almene læringsformer.

- Ikke alle skal absolut være programmører, men det er meget vigtigt at give børn og unge en introduktion til programmering og hvordan det fungerer, ligesom alle får en grundlæggende introduktion til musik, siger Anders Hejlsberg til Harddisken på P1.

Tynker anbefaler at man kan starte med at lade børn gå i gang med computerkodens lyksaligheder omkring 2-3 klasse.

Deres nye iPad app er indtil videre kun på engelsk, men det er nogle relativt få og simple ord man skal kunne forstå, så med en smule hjælp skulle det nok kunne lade sig gøre for danske børn at komme i gang.

App'en er gratis, og det er det første spil også. Herefter kan man tilkøbe nye udfordinger inde i app'en fra 13 kroner.

Facebook
Twitter