Mens menuen herhjemme i en årrække har stået på iPhones, Samsung Galaxy-mobiler, HTC og alle de andre, har de ellers så fremmelige japanske mobilbrugere nu fundet en helt anden og traditionel ret frem fra gemmerne.
Japanerne er nemlig i stigende grad begyndt at købe klaptelefoner igen. Altså dem med meget få apps, men med knapper - og af den art, hvor man lægger røret på ved at klappe telefonen sammen.
Det viser statistik over det japanske marked fra analysebureauet MM Research, som Reuters beskriver.
Ifølge statistikken steg salget af såkaldte featurephones, der i Japan altovervejende er klaptelefoner, i 2014 med 5,7 procent, mens salget af smartphones faldt med 5,3 procent. Salget af featurephones kf har hele tiden været overraskende højt i Japan, hvor de solgte i 10,58 mio. eksemplarer sidste år. Der blev solgt 27,7 mio. smartphones sidste år.
Mange år med stilstand
Japanerne har traditionelt haft et meget nært forhold til deres mobiler, men landet har også døjet med mange års økonomisk stilstand og høje priser på smartphoneabonnementer, hvilket har bidraget til at holde liv i klaptelefonerne, lyder forklaringen. Japan har dog altid været et ganske særegent marked for mobiltelefoner, hvor mærker som Fujitsu og Sharp helt indtil for et par år siden var blandt de stærke producenter.
Meget tyder dog på, at de gammeldags knaptelefoner ikke helt er uddøde endnu, og at de - ligesom den gammeldags vinyl-LP, måske kan vinde en smule tabt terræn tilbage.
Sidste år kunne The Guardian således berette, at flere kendisser var blevet spottet eller havde bekendt deres kærlighed til de hippe klaptelefoner, blandt andre Rihanna, Iggy Pop eller Vogue-redaktøren Anna Wintour. Det er dog uvist om der er tale om nostalgi, modediller eller en reaktion på flere skandaler om hackede mobiler, herunder den stærkt omtalte iCloud-hackersag, hvor nøgenbilleder af kendte kvinder pludselig begyndte at cirkulere på nettet sidste år.
Danskerne må nøjes med en chokoladestang
Det er første gang i årevis af klaptelefoner meldes i stigning i Japan. Danskere, der vil med på bølgen, må dog enten en tur i Den Blå Avis eller på loppemarked, eller alternativt nøjes med en af ældrevenlige Doro-klapmobiler, der fortsat er i handel.
Det er dog stadig muligt at få simple knap-mobiler i den klassiske, såkaldte 'chokoladestang'-formfaktor, herunder et væld af mobiler fra Microsoft, der sælges under Nokias varemærke.