Kan apps og mobilspil sætte turbo på din hjerne?

Der er masser af spil og apps, som lover at de kan træne alt fra hukommelse til multitasking - men virker de?

Forfatteren har trænet hukommelse, matematiske evner og sprogforståelse i appen Elevate hele sommeren. Som man kan se er det gået op og ned... (© Elevate)

- Den grundlæggende ide er, at man kan træne hjernen som en muskel. At vores hjerne har nogle egenskaber, som vi ikke anvender fuldt ud i det daglige, og som man kan forbedre ved at træne.

Sådan siger lektor Inge Wilms fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet. Hun har i flere år forsket i, hvordan computere og software - måske - kan bruges til at træne vores hjerner.

Hun understreger dog, at det stadig i høj grad er et område, som er i en tidlig fase - der er mange udfordringer og mange ting ved vores hjerne, som vi ikke endnu forstår.

Derfor skal man generelt forholde sig skeptisk til de spil og apps, der hævder, at de kan træne hukommelse, koncentration og opmærksomhed og være med til at give hjernen et boost.

- Der er jo ingen grænser for, hvad der bliver lovet, men min forskning går blandt andet ud på at undersøge, hvor mange løfter der egentlig er belæg for, siger hun.

Racerspil træner evnen til multitasking

Der er dog visse tegn på, at i hvert fald nogle typer af spil og øvelser faktisk kan have en effekt.

University of California, San Francisco står blandt andre Adam Gazzaley og hans kolleger bag forsøg med computerspil, som tyder på, at man faktisk kan træne sin evne til at multitaske.

Holdets første spil hedder Neuroracer - Hjerneræs - og er et 3D bilspil, hvor man kører afsted på en vej, der slynger sig igennem landskabet.

Samtidig med at man kører, skal man også holde øje med pop-op vinduer med symboler, som betyder, at man skal trykke på bestemte taster, samtidig med at man styrer.

- Neuroracer er programmeret, så det tilpasser sig spillernes evner og hele tiden udfordrer dem, siger Adam Gazzaley.

Bilspil hjæper også i hverdagen

Racerspillet kommer næppe nogensinde til at vinde priser for sit design, men det var sådan set også sagen underordnet.

Det viser sig nemlig, fortæller Adam Gazzaley, at den adaptive udgave af Neuroracer ikke bare gjorde en stor del af de cirka 180 deltagere i forsøget bedre til at spille bilspil, det havde også en effekt på deres generelle evne til at lave flere ting på en gang.

Adam Gazzaley og hans kolleger målte altså ikke bare forsøgspersonernes evne til at køre bil og trykke på knapper, men også til at løse andre opgaver - og samtidig tydede hjernemålinger via EEG også på, at de havde forbedret sig i forhold til multitasking generelt.

Og det er lige præcis en af de største udfordringer med de eksisterende apps og spil, supplerer lektor Inge Wilms fra Københavns Universitet:

- Noget af det, vi undersøger, er, hvor stor en effekt af computertræningen vi kan se, når deltagerne ikke sidder foran computeren. De bliver som regel bedre til at gennemføre træningen ved pc'en, men det er sjældent effekten følger med ud i hverdagen, siger hun.

Ligeså vigtigt så det ud til, at virkningen af Neuroracer i hvert fald holdt sig en måned - så det var altså ikke kun under selve spillet, at deltagerne fik et skub.

Fra bilspil til komplet hjernetræningspakke

Neuroracer-forsøget sendte Adam Gazzaley og hans kolleger på forsiden af magasinet Nature, og har siden skabt grundlaget for Adams laboratorium på University of California i San Francisco - og så har det givet inspiration til fire nye spil.

Spillene - Meditrain, Virtual Attention, Rythmicity og Body Brain Trainer - er stadig under udvikling, men ideen er at udfordre og træne andre af de kognitive evner som hukommelse, fokus og koordination af hjerne og krop.

- Vi tænker på det som en slags komplet hjerne-workout, så man måske træner fokus om formiddagen, afslapning om eftermiddagen, og motoriske færdigheder om aftenen, siger Adam Gazzaley, der selv er igang med at afprøve spillene.

Adam giver ikke umiddelbart giver indtryk af at have særligt behov for at få trænet hverken hukommelse eller koncentration, men hjernen skal jo holdes smurt, og det er næppe nogensinde for tidligt at gå igang med at få det mentale kondital i vejret.

Han har dog ikke mærket nogen voldsom effekt endnu, indrømmer han...

"Der er meget vi ikke forstår ved hjernen"

Adam Gazzaley indrømmer også, at det er en langvarig proces at undersøge en eventuel effekt af spillene.

Det er én ting at designe og udvikle dem udfra nogle ideer om, hvad der måske kan virke, en helt anden at få lavet forsøgene, valideret videnskaben og helst også få andre til at gentage resultaterne senere.

Og der ER lang vej endnu, siger også Inge Wilms fra Institut for Psykologi.

- Der er rigtig mange udfordringer. Grundlæggende er den største, at vi ikke forstår i detaljer, hvordan hjernen virker, når det gælder ting som hukommelse, opmærksomhed og koncentration, understreger hun.

Adam Gazzaley er opmærksom på både udfordringer og kritik af den generelle idé om at bruge apps og spil til hjernetræning.

Men han mener, at laboratoriets videnskabelige tilgang til spildesignet og de grundige forsøg med effekterne er i en noget anden kategori end de dusinvis af apps og små spil især til mobiler, som ellers lover masser af resultater.

Og derfor er Adam Gazzaley forsigtig optimistisk.

Kommer hjernetrænings-spil på recept?

Adam og hans kolleger på laboratoriet i San Francisco har fået blod på tanden efter de første forsøg med Neuroracer.

De drømmer nu om en dag, hvor pillerne bliver efterladt på hylden i medicinskabet, og hvor folk der har svært ved at huske eller koncentrere sig i stedet får en recept på den tids version af Angry Birds, Fruit Ninja, eller hvad de nu kommer til at hedde...

Det virker lige nu som en fjern fremtid, men selv den mere forsigtige Inge Wilms er håbefuld:

- Jeg er meget sikker på, at vi i fremtiden får mange systemer som kan holde os 'fit for fight' med forskellige øvelser, og som kan hjælpe med at genoptræne forskellige sygdoms- eller aldersbetingede svækkelser.