Snapchat er stadigvæk en brandvarm app, særligt blandt den helt unge målgruppe. Men når det kommer til indtjeningen, ser det pludselig noget køligere ud.
Således har den visuelle beskedtjeneste først i år fundet sin første indtjeningskilde, da man i januar introducerede funktionen Discover.
Discover bringer blandt andet indhold fra nogle af verdens største medier (CNN, MTV mm.) ind i appen, og indtægterne fra de tilhørende reklamer splittes herefter mellem mediehusene og Snapchat.
Besked-appen leder dog stadig efter flere indtægtskilder for økonomisk at forløse det enorme potentiale, en daglig brugerskare på næsten 100 millioner rummer, og nu ser det ud til de har fundet en:
Sponserede lokations-baserede filtre - også kendt som stickers (klistermærker).
'Brandede' filtre skal få firmaer til at betale Snapchat
Sagt på et mere forståeligt dansk, vil Snapchat tilbyde firmaer at betale for filtre, der indeholder deres produkter eller logoer, som brugerne efterfølgende kan bruge til at udsmykke deres egne billeder med, inden de sender dem til deres venner.
McDonalds er første kunde i den nye snap-butik. Befinder en Snapchat-bruger sig på en af burgerkædens 14.000 amerikanske restauranter, kan de nu tilføje en burger, pommes frites, eller andre McDonalds-filtre, til deres eget billede, for på den måde at signalere til en ven, at de netop nu befinder sig på McDonalds.
Men det virker altså kun, når brugeren fysisk befinder sig på en af McDs restauranter.
Filtre ekisterer allerede i Snapchat
Lokations-baserede filtre findes allerede i Snapchat, hvor man eksempelvis kan tilføje et New York-klistermærke, hvis man er i New York, men det er altså første gang at firmaer får mulighed for at gøre brug af filtrene. Og potentialet er stort.
Klistermærker har allerede vist sig særdeles populære i Asien. Særligt har den mest populære japanske beskedtjeneste 'Line' tjent styrtende med penge på at give brugerne mulighed for at tilføje billeder, animationer og tegninger til deres beskeder, for den vej igennem at personalisere indholdet.
Snapchat er vurderet til at have en markedsværdi på 15 milliarder dollars - svarende til 100 milliarder kroner. Medstifter og direktør Evan Spiegel har for nylig udtalt, at man planlægger en børsintroduktion, uden at komme nærmere ind på hvornår.