KOMMENTAR Apples ur er et usandsynligt hit

Apple har ryggen mod muren, når de skal forsøge at overbevise folk om at gå med ur. Men hvis nogen kan, så er det Apple.

Bliver Apples ur et hit? Det dyreste guldur er tredive gange dyrere end det billigste. Men de kan det samme. (© Apple)

I aften har Apple - igen - præsenteret deres ur Apple Watch.

Næsten præcist seks måneder efter det første gang så dagens lys, gik firmaets direktør Tim Cook på scenen for - igen - at vise uret frem.

Denne gang med en anelse flere detaljer om hvad det egentlig lige er, vi skal bruge det til. De fleste af funktionerne var dog allerede blevet vist frem i september, så der var mere tale om en genudsendelse.

Dog blev vi klogere på to ting: I første omgang kommer det ikke til Danmark, og så var der lige det med prisen. Den kommer til at variere fra ca. 2.600 kroner for aluminiumsuret til svimlende 80.000 kroner for et ur i 18 karat guld. Så kan det ellers være man skal til at spare op, hvis konfirmanden skal blive glad.

Det mest personlige produkt nogensinde

“The most personal device we have ever made” gentog Tim Cook, med tilføjelsen: “Det er ikke med dig, det er på dig”.

Men i så fald er det tvivlsomt at en personlig enhed er det, der er i højest kurs hos brugerne netop nu.

For det kan ikke nå iPhone til sokkeholderne, og det ved Apple godt.

Hvad skal man dog bruge et ur til?

Sat på spidsen, er der to ting som er interessante her, inden nogen af os har prøvet uret:

Bliver det en succes? Og hvad skal man bruge det til?

For at starte med det sidste først, så var omdrejningspunktet for aftenens event netop at give et svar på, hvorfor man overhovedet har brug for et ur.

Og skal man opsummere det uret (måske) kan, så er det at spare tid, fordi det altid er lige ved hånden, og du ikke først skal fiske det op ad lommen.

Her kan du spare sekunder, når du skal betale i butikker, eller se hvem der vil i kontakt med dig. Og naturligvis også spare tid, når du vil se hvad klokken er.

Skal man være lidt kynisk er Apple Watch altså en tidsbesparende fjernbetjening til din iPhone, som stort set ikke kan noget uden en iPhone og i det hele taget kan meget få ting din iPhone ikke kan i forvejen.

Den eneste umiddelbare undtagelse er de sensorer, der sidder i uret, som kan bruges til at måle din fysiske aktivitet. Men det er ikke i sig selv grund nok til at gå med ur dagen lang.

Bliver det en succes?

Men bliver det så en succes? Tja, det afhænger af hvilke parametre man måler på.

Kommer det til at sælge lige så godt som Apples vigtigste produkt iPhone, så er svaret nej. Men det er til gengæld meget muligt at det kommer til at sælge mere end både iPhone og iPad gjorde det første år af deres levetid, hvor de solgte ca. 6 millioner og 15 millioner respektivt.

Analytikere har budt på alt fra 10-60 millioner solgte ure det første år. Lander vi midt imellem på 30 millioner, vil det betyde i omegnen af 40 milliarder kroner i ren overskud. Selv for Apple er det da en sjat.

En succes som iPhone eller iPad?

Kigger man nærmere på de to førnævnte - telefonen og stavepladen - så har de udviklet sig meget forskelligt. iPhone har her syv år efter sin debut aldrig været mere succesfuld, mens at iPad-salget efter fem år er begyndt at falde.

Og skal man pege på hvad der er det mest sandsynlige scenarie, så vil jeg nok alligevel pege på at uret udvikler sig som iPad. For en telefon er den helt store schweizerkniv. Den kan det hele, og sat på spidsen kan du undvære alle andre dimser, hvis bare du har din telefon.

Som det fremgik af aftenens præsentation, så er uret udset til at blive en ‘lillebror schweizerkniv’, og vi ved allesammen godt, at det ikke er alle der har brug for - eller råd til - to schweizerknive.

Dog skal man ikke afskrive vigtigheden af de få sekunder et ur kan barbere af de mest typiske interaktioner med vores telefon. For det kan nemt være lige så afhængighedsskabende som en computer med en flash-disk istedet for en harddisk, eller en retina-skærm versus en skærm uden.

Har man først oplevet det, er det næsten umuligt at gå tilbage.

Grænserne for kommunikation rykker sig

Hvad smartphones med al tydelighed har vist er, at vi rykker vores grænser for hvornår og hvordan vi vil have information. Kig i ethvert tog eller bus, og folk er helt væk i deres skærm.

Det kommer de ikke til at være i et ur, for det har en radikal anden funktion.

Men uret har særligt to fordele. Udover at det som nævnt er hurtigere at kigge på end at fiske en telefon frem, så er det mindre forstyrrende i sociale situationer at kigge på armen end at sidde med den store glasfirkant i hånden. Det tror jeg sagtens, der kan være en stor fremtid i.

Og så ændrer vi kommunikationsformer i takt med at vi bruger nye dimser. Tænk bare på hvor langt man kan komme med en sms. På den måde kan jeg sagtens se, at tryk på et ur som kæresten kan mærke eller små tegninger og lydbeskeder kan blive stort.

Kan blive et flop

Men Apple Watch kan lige så vel blive et flop. Problemerne er i hvert fald til at få øje på:

Uret virker ikke uden en telefon, det har kun en dags batteritid, og det er uklart om app-udviklerne kan udvikle meningsfulde apps til en skærm, der er så lille.

I tillæg har mange mennesker som stammer fra ‘ur-tiden’ smidt lænken, og dem der ikke kan huske en tid før telefonen, har aldrig haft et ur. Hvordan overbeviser man folk om, at de nu har brug for endnu en dims, som man ikke kan forlade hjemmet uden?

Apple spiller på to heste

Apples svar er klart - de spiller på flere heste: Hest nummer 1: Fashion og prestige. Hest nummer 2: First movers.

For første gang introducerer Apple et produkt, hvor den dyreste udgave ikke har anden værdi end at det er lavet af et prestigefyldt materiale. Dem der har r…..ygsækken fuld af penge kan få, dem der ikke har må gå - ned til Applebutikken og nøjes med den billige udgave. Men urene kan præcist det samme, gulduret koster bare lige 30 gange så meget.

Dette træk med at introducere et udpræget mode og luksusprodukt er en ny vej for Apple, og en som jeg sagtens kan forestille mig vil være med til at definere firmaet fremover (hvem sagde en Apple bil).

Den anden gruppe - som Apple traditionelt har et fast tag fat i - er first movers. Altså folk der er vilde med at prøve ny teknologi. Og det er dem der bliver afgørende for om uret bliver et regulært nicheprodukt, eller om det ligesom iPhone og iPad vil brede sig til folk der ikke er lige så fascinerede af teknologi.

Har man først set folk der betaler med deres ur, der låser døre op med det, og måske endda lader deres smartphones ligge i lommen, kan det være at det kan smitte.

Apple Watch: Et usandsynligt hit

Apples ur er på mange måder et usandsynligt hit, og onde tunger vil mene, at der er tale om et produkt for produktets skyld. Men der var også mange der sagde, at iPad jo bare var en stor iPhone uden telefon.

Men sammenligner man med iPhone eller iPad, så kan en gammel udgave altid smides ind på ungernes værelse, eller ligge som en ekstra dims på bordet som man lige kan snuppe hvis man skal finde noget på nettet.

Det tvivler jeg på vil være tilfældet med et ur. Et ur sidder enten på din arm, eller også ligger det i skuffen. Det er altså enten/eller, og hvis først folk begynder at tage urene af, så kan Apples nyeste skud på stammen vise sig at blive firmaets største flop i mange mange år.

Men omvendt så har Apple om nogen den særlige magi, der gør, at de - i modsætning til deres konkurrenter - kan sparke døren ind til et marked, der på forhånd ser nærmest umuligt ud.

Jeg tør virkelig ikke ligge hovedet på blokken og sige flop eller hit. Hovedet hælder mest mod det første, men maven siger, at vi selvfølgelig vil gå en tid i møde hvor dimserne skal være mere personlige og komme helt ind på huden.

Om det bliver et ur er jeg ikke sikker på, men hvis nogen kan slippe afsted med det, så er det Apple.

Facebook
Twitter