Kommentar: Tør du bruge din Amazon-konto som betaling?

Slaget om din digitale identitet fortsætter. Nyeste angreb er “Login and Pay with Amazon”.

(Foto: Ulla Voigt)

I denne uge præsenterede Amazon "Login og Betal med Amazon," en købe-knap som webbutikker og apps kan integrere i deres egne tjenester i håbet om at det bliver nemmere for kunderne at betale for deres varer.

I stedet for at skulle indtaste sit kreditkort-nummer i endnu en webbutik kan man nu bare vælge at logge ind og betale med sin Amazon-konto.

Men nemheden koster - ikke penge, men information.

For jo mere du bruger Amazon, jo mere ved Amazon om dig.

Millioner af brugere hos Amazon

Amazon lancerede tidligere i år Login With Amazon som konkurrent til fx Facebook Connect, Sign In With Twitter, Google + Sign In og de andre tilsvarende id-løsninger, og nu har de altså koblet muligheden for betaling på tjenesten.

Amazon har altså ikke lanceret et nyt betalingskort eller lignende, men en måde for andre butikker at udnytte de betalingskort, kunderne i forvejen har gemt hos Amazon.

I følge Amazon har de over 215 millioner aktive brugere, altså mennesker som allerede har registreret sig selv og et betalingsmiddel hos Amazon - og som nu vil kunne betale også på andre sites via Amazon-kontoen.

Det betyder, at Amazon nu ikke bare slås om kontrollen med vores digitale identitet, men også tager kampen op med andre web-betalingstjenester som PayPal eller Google's digitale pengepung, Wallet.

TechCrunch rapporterer i øvrigt, at Apple har det formodet største antal brugerkonti med betaling, over 575 millioner, så der er potientielt endnu større spillere på markedet.

Med lanceringen af fingeraftryks-ID på den nye iPhone 5S kunne man i øvrigt også godt forestille sig en fremtid, hvor Apple for alvor ville forsøge at blive tovholder på vores mange digitale aktiviteter, også uden for iTunes.

De styrer din digitale identitet

For det handler om kontrol, digitale identiteter og viden om vores webadfærd.

Som jeg skrev da Amazon i foråret lancerede første del af sin login-service:

"Jo flere brugere som anvender firmaernes login-tjenester, jo mere ved de om hvilke sites vi besøger, hvilke apps vi bruger, hvilke spil vi spiller, og så videre.

Flere data giver et mere komplet billede af os, og jo bedre kan firmaerne sælge os ting eller vise os annoncer."

Og dét gælder afgjort stadig. Nu har Amazon "bare" - gennem vores indkøb i andre webbutikker - mulighed for at få endnu mere at vide om vores adfærd.

Hvem ved hvad om mig?

Hvis man nu sidder derude og tænker "hvad ved de egentlig om mig?", så er her et lille tip:

I juni talte jeg i London med folkene bag MyPermissions, der giver dig mulighed for at få overblik over de måske hundredevis af steder du har brugt Facebook, Twiiter, Google eller Amazon til at logge ind.

Mypermissions findes som plug-in til browseren, eller som apps til Android og iOS.

Da jeg første gang brugte Mypermissions blev jeg temmelig overvældet. Der var flere hundrede tjenester og apps, som i forskelligt omfang havde adgang til mine data via Facebook, Twitter og Google.

Hundredevis af tjenester

Og selv efter at have ryddet op, fjernet de decideret forældede tjenester og slettet dem jeg aldrig bruger, så er der i størrelsesordenen 150 tjenester, som i større eller mindre grad har adgang til mine data.

Af dem er der 38 som kan skrive ting på mine vegne i Facebook eller Twitter, 35 som kender min lokation, og 40 som har adgang til mine kontakter.

Det er vist en god idé at rydde lidt op igen…

Facebook
Twitter