Kommentar: To uger med cloud-tjenester

Som opfølgning på Dropbox-balladen har jeg testet adskillige synkroniserings-alternativer i 14 dage. Her er mine erfaringer.

Jeg har i små to uger nu forsøgt mig med at bruge et par håndfulde cloud sync-tjenester i hverdagen. Det har været lidt af et cirkus, men forhåbentlig kan jeg nu spare jer for at skulle igennem helt samme ballade.

Hvis man “bare” har behov for en helt basal sync-tjeneste uden de store armbevægelser, så er Dropbox stadig et godt bud - og så kan man nok godt springe over mine oplevelser nedenfor.

Jeg kan afsløre, at jeg også indtil videre selv har accepteret, at Dropbox for mig ganske enkelt rammer et sweet spot, der er svært at konkurrere med.

Så indtil mit abonnement løber ud i september, er det foreløbig dét, jeg holder mig til. Men alle de nedenstående alternativer er stadig til overvejelse…

Har man lyst til at undersøge mulighederne lidt grundigere, så følger her mine oplevelser af to uger med et par håndfulde forskellige tjenester.

Det er ikke en rigid sammenligning på alle features - det kan du fx finde her eller her eller her - snarere en nede-på-jorden test af hvordan de forskellige tjenester fungerer i almindelig brug for en forholdsvis almindelig bruger (nemlig mig).

Synkroniseringstjenester er en jungle

Den helt overordnede konklusion er, at det er lidt af en jungle derude - i hvert fald for en allround forbruger. Hvis man har særlige behov - masser af plads, høj sikkerhed, total kontrol eller lignende - så snævrer feltet sig noget ind, og det bliver måske nemmere at vælge.

Men til normal brug, hvor man har behov for at uploade og dele nogle fotoalbums, sikre sig at man har adgang til nogle håndfulde filer både på arbejde, hjemme og på mobilen, og at tjenesten er nem at finde rundt i - dér er der mange tilbud og muligheder.

Så lidt eller meget plads du har brug for

Det kan godt betale sig at holde løbende øje med tilbud om gratis plads hvis man fx downloader mobilapps og den slags.

Har man ikke behov for voldsomt stort lager, så kan man fx få 50GB gratis hos Kim Dotcoms Mega, og det business-orienterede (og mindre kontroversielle) Box har også i flere omgange givet både 20 og 50GB gratis til brugerne i særlige kampagner.

Hvis man således ikke bliver stresset af at holde styr på forskellige tjenester, så er der god mulighed for at skrabe sig mange Gigabyte lager sammen rundt omkring, ganske gratis.

I den anden ende af spektret er der også flere af tjenesterne, der tilbyder ubegrænset lagerplads (for en pris, naturligvis). Så har man behov for at tage backup af rigtig mange filer, udover decideret synkronisering mellem computere, så er dét også en mulighed mange steder.

Hold styr på de slettede filer!

Som en servicemeddelelse vil jeg i øvrigt advare andre imod at teste meget mere end et par synkroniseringstjenester samtidig - i hvert fald hvis de skal indgå i et workflow på tværs af arbejde og fritid, computere og mobile apparater.

Det har nogle gange føltes som at jonglere med motorsave, og især min DR-computer har været presset. Faktisk kulminerede problemerne her torsdag med at rod i min profil førte til at cirka 80 procent af filerne i min Dropbox blev slettet.

Så er det man finder ud af, hvor vigtigt det er at ens sync-udbyder har en funktion til at genoprette slettede filer…

Nuvel: her er mine indtryk og (foreløbige) konklusioner:

Masser af billig plads

Hvis jeg gik rent efter mest plads til pengene, uden at gå fuldstændig på kompromis med funktioner (altså ikke “bare” ren backup), så ville jeg nok vælge Mediafire, der med promotilbud giver 1TB, altså hele 1000 Gigabyte, til bare $2.49 om måneden.

Mobilappen er også ok, men hastigheden på synkroniseringen af mapper er sløv, og web-interfacet er decideret grimt og rodet.

Lækker brugerflade også på mobile apps

Hvis jeg så mest på design og brugerinterface og enkelhed i hverdagen, så ville jeg få et abonnement til Microsofts OneDrive, der er rent og lækkert designet og faktisk giver ok med plads til pengene.

Der er også - naturligt nok - fin integration af Office online, flotte fotoalbums, og de mobile apps er nogle af de bedst designede.

Webappen har et enkelt irritationsmoment, nemlig at man ikke kan afspille mp3-filer direkte, men skal downloade først.

Og så har jeg et ret specifikt problem omkring deling af de lydprojekter vi bruger når vi redigerer radio - det har at gøre med kopier af filer - som i praksis har givet en del udfordringer i arbejdsflowet, men det er nok ret specielt for mig…

Sikkerhed i højsædet

Hvis jeg var bekymret for folk, der snagede i mine filer, så ville jeg købe plads hos Tresorit, der lover at beskytte dine filer efter alle kunstens regler.

Det er muligt at SpiderOak, der også slår sig op på kryptering, har flere beskyttelseslag og indstillinger, men dét interface er simpelthen for rodet til at jeg vil kunne leve med det i hverdagen.

Tresorit holder til i Ungarn, og hævder at være langt uden for fx NSAs rækkevidde. En potentiel ulempe er dog, at hvis du glemmer dit password til Tresorit, så er det bare ærgerligt - det er KUN dig, der har adgang…

Dropbox er stadig i toppen

Hvis jeg ikke havde behov for voldsomt meget plads, men gerne ville have den bedste allround-tjeneste, så snuppede jeg nok gode, gamle Dropbox.

De kunne trænge til at sænke priserne og modernisere designet (og til måske at se lidt på bestyrelsesmedlemmerne, jvf. hele oplægget til denne undersøgelse), men Dropbox rammer stadig et virkelig fint sweet spot med design, synkroniseringshastighed, billed- og filvisning og ikke mindst i integrationen til mange andre tjenester og apps, der deler data via Dropbox.

Det er nok den bedste cloud sync-tjeneste til de fleste, selvom de altså godt kunne tilbyde mere plads, både i gratis- og betalingsversionerne.

Norsk Dropbox-alternativ

Hvis jeg - fx på grund af Condoleezza Rice - absolut ikke ville bruge Dropbox, men ville så tæt på som muligt, så er norske Jottacloud et godt bud.

Priserne er lavere end i Dropbox - 100GB for hvad der svarer til ca $6 om måneden - og tjenesten har i mine tests været en af de hurtigste til at synkronisere.

Man har også her mulighed for at lave backups i Jottaclouds Arkiv, hvor filerne ikke er synkroniserede på ens maskiner.

Til gengæld er web-interfacet ret skrabet, fx uden et godt fotoalbum, og de mobile apps gør heller ikke meget væsen af sig.

Nørdet, men superfunktionelt

Hvis jeg ville nørde en anelse mere, og være lidt mere fri til at vælge hvor mine filer skal gemmes, så er ownCloud det oplagte bud.

Jeg må indrømme at jeg aldrig fik sat det op på min egen server eller betalte for plads hos en ekstern udbyder, men med dét forbehold, så synes jeg faktisk at min test-installation hos OwnDrive (der kører OwnCloud på deres servere) kørte imponerende godt. Snappy uploads og et brugbart app-interface.

Mobil-appen er dog ikke den hurtigste i verden til at vise billeder og pdf'er eller til at afspille musik.

Bit-hus med masser af plads

Hvis jeg ville have ok features, aldeles rimelige priser, og så - i modsætning til de fleste andre - langt større frihed mht. hvilke mapper man vil synkronisere, så har jeg en lille ting for Bitcasa, der er noget mere fleksibel..

Det er ikke den hurtigste tjeneste, bla. fordi der “kun” bliver gemt en løbende cache af filerne lokalt - alting ligger i skyen. Det betyder at man får mere fri plads på sin computer, men til gengæld er ret afhængig af forbindelse og båndbredde.

Bitcasa er beregnet til samarbejde med kolleger, men har alle de nødvendige streamning- og dele-funktioner, også i sine mobilapps.

Google Drive med billigt lager og gode foto-funktioner

Med den nylige prisændring er Googles Drive absolut også konkurrencedygtigt. Man får en hel Terabyte for bare 10 dollars om måneden, og samtidig er der god integration af Google Plus's mange foto-features.

Det trækker ned for Google Drive, at hverken web- eller mobilinterface er specielt lækkert designet, og at begge dele i virkeligheden er bedre til Docs-delen end til synkronisering af andre typer filer.

Det bliver hurtigt lidt uoverskueligt at regne ud hvilke mapper og filer der bliver delt hvor, når de både kan ses på computeren, i browseren, i albums i Google Plus, og der er også lidt rod med hvilke dokumenter man kan redigere i offline eller ej.

Dele-funktionerne er også temmelig clunky med brugere, der ikke har en Google-konto

Et skridt frem og to tilbage...

Og hvad har jeg så rent faktisk besluttet mig for? Hvad har fået min tegnedreng op af lommen? Hvad har jeg prioriteret?

Det er nok vigtigt at pointere, at jeg synes valget er et kompromis af mange faktorer, og det er et personligt valg der afspejler mine konkrete behov og de arbejdsrutiner jeg har.

Andre vil givetvis have andre vægtninger af de forskellige features og muligheder, så det skal ikke ses som en uforbeholden anbefaling, blot en servicemeddelelse som afslutning på de 14 dages test.

Hvorom alting er, så har jeg altså holdt fast i min Dropbox i hvert fald indtil mit abonnement løber ud til september. Så må vi se igen til den tid.

De kunne trænge til at sænke priserne og modernisere designet (og til måske at se lidt på bestyrelsesmedlemmerne, jvf. hele oplægget til denne undersøgelse), men Dropbox rammer stadig et virkelig fint sweet spot med design, synkroniseringshastighed, billed- og filvisning og ikke mindst i integrationen til mange andre tjenester og apps, der deler data via Dropbox.

Det er nok den bedste cloud sync-tjeneste til de fleste, selvom de altså godt kunne tilbyde mere plads, både i gratis- og betalingsversionerne.

Således mine erfaringer. Man er velkommen til løbende at skrive med andre forslag til tjenester!

Jeg kan helt afslutningsvis fortælle, at udover de nævnte har jeg set på BitTorrent Sync, Sync.com, Copy, Sugar Sync og Pogoplug.

Facebook
Twitter