Kommunikationsekspert til myndighederne: Kom nu på Twitter!

Mens langt de fleste offentlige myndigheder i vores nabolande går i tæt dialog med borgerne via Twitter, halter vi efter i Danmark, mener ekspert.

Både Politiet og SKAT gør det. Kommunikerer med borgerne på Twitter. Men langt flere offentlige myndigheder burde bruge det sociale netværk, siger kommunikationskonsulent Kim Fischer til P1 Morgen.

Eksempler har vist, at noget så usexet som den danske skattemyndighed er værd at følge med i, fortæller han.

Og folk er oven i købet glade, og er i en tæt dialog og kommer sågar med gode råd. Og hjælper også SKAT i visse tilfælde, fx når deres side går ned, omkring årsopgørelserne.

I forhold til Politiet, er folk villige til at komme med gode råd og signalementer, forklarer Kim Fischer, der ser store potentialer for andre offentlige myndigheder.

- Det viser bare at når man er til stede og prøver at kommunikere i øjenhøjde med borgere og åbner op for, at man gerne vil have noget respons, så vil borgerne gerne være med, siger han.

Mens mere 3½ mio. danskere er på Facebook er der kun knap 100.000 aktive danskere på Twitter. Så hvorfor ikke bare bruge Facebook?

Kort format skærper krav til kommunikation

Kim Fischer ser store muligheder i at udnytte Twitters hurtighed og fremhæver at begrænsningerne i netværkets opbygning, kan tvinge myndighederne til at blive mere tydelig i deres kommunikation.

- Det indlagte benspænd med, at man kun kan formulere sig i 140 karakterer og det presser offentlige myndigheder til at være skarpe i deres kommunikation, siger han.

Og det er der behov for, mener Kim Fischer, der oplever at mediet kan give en langt mere livlig dialog, frem for at myndighederne skriver stolpe op og ned. Han mangler at de helt tydelige og hurtige svar gives i kommunikationen:

- Hvad er det der står, hvor er det jeg skal hen? Den kan godt mangle i offentlig kommunikation, siger han.

Din og min offentlige sektor

Modsat i Danmark er de fleste offentlige myndigheder i Sverige og Norge aktive på Twitter. Kim Fischer er ikke sikker på, hvorfor det er sådan men gætter på at det kan have med afstandene i vores nabolande at gøre.

Og her er både kommuner og den lokale kommunaldirektør på. Det mener Kim Fischer vi godt kunne lade os inspirere af. Ikke mindst i forbindelse med den kommende danske digitaliseringsstrategi som er ved at blive udfoldet.

- Vi har ikke hørt meget om den digitale strategi for Danmark, siger han og undrer sig over hvorfor man ikke har spurgt folk til råds og gjort det i øjenhøjde: Han peger også på Forsvaret som et oplagt sted at udfolde dialogen med borgerne:

- Hvorfor er Forsvaret ikke mere på? Hvorfor fortæller de ikke lidt mere, hvad de går og laver? Ikke de militære operationer, men trække folk en smule mere ind?

- Det er jo min og din offentlige sektor, slutter han.

Facebook
Twitter