Kontroversiel taxa-app ansætter folk i Danmark

Trods ballade i flere europæiske byer, har taxa-selskabet Uber slået sig ned i Aarhus og er begyndt at ansætte folk. En dansk lancering er dog ikke annonceret.

Uber er populær blandt kunder, men i stærk modvind blandt den etablerede taxabranche. (Foto: Uber)

Den kontroversielle amerikanske taxa-app, Uber, slog i sig i begyndelsen af året ned i Aarhus, og det får nu den etablerede taxabranche til at holde et vågent øje med, hvad der er på vej. Det skriver IT-avisen Computerworld.,

Ifølge avisen har Uber i nogle måneder haft en udviklingsafdeling på Katrinebjerg i Aarhus, og beskæftiger på det danske kontor et par håndfulde ansatte.

Kontoret ledes af Steffen Grarup, der overfor dr.dk/viden bekræfter, at Uber har åbnet en dansk afdeling, der i øjeblikket søger folk. Han vil dog ikke udtale sig om Ubers planer i Danmark, hvor Uber ikke har lanceret sin omdiskuterede tjeneste.

Uber er dog åbnet meget tæt på os, og har aktiviteter i både Hamborg, Berlin, Göteborg og Stockholm, og mange andre steder i verden.

Udfordrer taxa-branchen

Ideen bag Uber er at udfodre den etablerede model for taxa-kørsel via apps til smartphones, der gør det muligt for brugerne at tilkalde en Uber-taxa og efterfølgende også at betale for turen.

Selskabet har været en stor succes i hjemlandet USA, hvor Uber tilbyder adskillige tjenester, lige fra småture i små, private biler til eksklusive ture i limousiner. Den løst organiserede virksomhed godkender selv chauffører, der kan køre med passagerer i egen bil, hvis de består Ubers baggrundstjek. Prisen for turen beregnes af appen - og ligger i nogle tilfælde pænt under markedsprisen for en taxatur. I denne app kan kunderne også give chaufføren karakter.

Uber har de senere år gennemgået en markant international ekspansion, og er i flere lande blevet mødt af en isnende kold skulder fra den etablerede taxabranche. Før sommerferien protesterede taxachauffører på tværs af flere europæiske byer over Ubers forretningsmodel, og i London formåede taxachauffører at genere trafikken gevaldigt.

Den ofte stærkt regulerede taxabranche føler sig truet på brødet af en konkurrent, der ifølge de etablerede taxaselskaber, konkurrerer på ulige vilkår.

Forbud i Berlin

I Berlin, hvor Uber åbnede i begyndelsen af 2013, kunne bystyret tidligere i denne uge meddele, at Uber nu har fået forbud mod at drive taxavirksomhed i byen - et forbud, der blandt andet skete med henvisning til, at Uber ikke kunne garantere for passagernes sikkerhed. Uber meddelte efterfølgende, at selskabet vil forsøge at få forbuddet omstødt.

Tidligere er Uber blandt andet blevet forbudt i Bruxelles og balladen er sågar nået helt til EUs top, hvor kommissær for EUs digitale agenda, Neelie Kroes har ytret, at det er nødvendigt for taxabranchen at tilpasse sig den nye deleøkonomi, og at vi ikke kan gemme os i en hule og håbe på at udviklingen går os forbi.

Tidligere i august måtte den danskudviklede tjeneste Drivr, der minder en smule om Uber, forlade det Aarhusianske taxamarked efter forlydender om chikane af chaufførerne. Drivr samarbejder med taxaselskabet 4x27, og driver fortsat forretning i København.

FacebookTwitter