Manden bag Google-bil skal gøre Volkswagen førerløs

Også Hyundai henter ekspertise fra den mangeårige chef for Googles førersløse bil-projekt.

(© Volkswagen)

Mens en række bilfirmaer har meldt særdeles offensivt ud om, hvornår de regner med at have førerløse biler på gaden, så er Volkswagen gået noget mere stille med dørene.

Men nu løfter det tyske bilfirma lidt af sløret for, hvordan de skal komme med på det førerløse beat.

Volkswagen har netop meddelt, at de har indgået et samarbejde med firmaet Aurora om at udvikle en elektrisk førerløs bil. Målet er - som hos flere af konkurrenterne - at levere “mobilitet som en service”, der nok bedst kan oversættes som taxakørsel uden chauffør.

Det oplyser firmaet i en pressemeddelelse.

Manden bag Google-bilen skal hjælpe

Aurora er for de fleste et ganske ukendt navn. Men bag firmaet står et af de mest rutinerede mennesker indenfor førerløs bilteknologi, Chris Urmson.

Urmson stod fra 2009-2016 i spidsen for Googles selvkørende bildivision, som nu går under navnet Waymo. Han forlod Google sidste år og startede kort tid efter Aurora.

Selvom samarbejdet mellem de to firmaer er blevet offentliggjort i dag, har det dog allerede stået på i et stykke tid, oplyser Volkswagen.

- I løbet af de sidste seks måneder har specialister fra Volkswagen-koncernen og Volkswagen Automotive Innovation Lab (VAIL) ved Stanford University arbejdet intensivt med eksperter fra Aurora for at integrere Auroras selvkørende system - herunder sensorer, hardware og software, såsom maskinlæring og kunstig intelligens i Volkswagen-koncernens bilplatform, skriver firmaet.

Med andre ord er der altså tale om et fuldt færdigt system fra Aurora, som skal integreres i de tyske biler. Tyskerne beskriver samarbejdet som “et kæmpe spring fremad”, hvilket kunne indikere, at de ikke selv har kunnet udvikle en konkurrencedygtig løsning.

Hvornår kommer de?

Volkswagen er dog stadig ganske ukonkrete om, hvornår de forventer at have et endeligt produkt klar.

Firmaet har tidligere haft en 2025-plan, hvor autonome biler blot var en del af en række tiltag. Desuden lancerede den tyske bilgigant for et års tid siden underselskabet Moia, som skal udvikle flådebaseret bytransport. Altså noget der i høj grad minder om den service, som de nu selv vil kaste sig over.

Tidligere på året viste Volkswagen så en førerløs konceptbus frem. Men på trods af de mange tiltag er det indtil videre blevet ved visioner og halvtomme buzzwords og ikke ret meget konkret snak.

Her er konkurrenterne langt mere klare i spyttet.

Google er klar nu - General Motors i 2019

Googles førerløse bildivision, Waymo, satser allerede i år på at lancere deres første flåde af førerløse taxaer i Phoenix, Arizona.

General Motors satser på næste år at være klar til at indtage den første amerikanske storby med autonome taxaer, mens Ford tidligere har sagt, at de er klar med førerløse biler i 2021.

Volkswagen er dog ikke de eneste, der har valgt at hente hjælp fra Aurora.

Det sydkoreanske firma Hyundai har ligeledes i dag offentliggjort et samarbejde med det amerikanske tecknologifirma og oplyser, at de regner med at være klar med deres førerløse bil i 2021.

Auroras aftaler med de to bilfirmaer understreger tendensen om, at den førerløse bilfremtid bliver til i et samarbejde mellem de traditionelle bilproducenter og nye firmaer fra teknologiens hovedstad Silicon Valley, som kan levere den tekniske løsning, der skal få bilerne til at køre på egen hånd.