Mark Zuckerberg vil stoppe falske nyhedshistorier på Facebook

Efter kritik af at falske historier har påvirket præsidentvalget i USA, vil Facebook arbejde for at forhindre dem.

Mark Zuckerberg vil gøre mere for at forhindre, at falske nyhedshistorier spreder sig på Facebook. (REUTERS/Stephen Lam/) (Foto: STEPHEN LAM © Scanpix)

Hvis du er stødt på falske nyhedshistorier, når du scroller ned gennem Facebook, er du langt fra den eneste.

Senest under det amerikanske præsidentvalg har flere falske historier floreret på Facebook, hvilket har fået kritikere til at pege på, at det kan have påvirket valgresultatet. Det skriver The Guardian.

Det nægter Mark Zuckerberg, som på sin profil lørdag aften skriver, at mere end 99 procent af al indhold på Facebook er autentisk. Alligevel vil det sociale medie fremover arbejde på at forhindre spredningen af de falske historier.

- Vi vil ikke have falske historier på Facebook. Vores mål er at vise folk det indhold, som de vil finde mest meningsfuldt, og folk vil have troværdige nyheder.

En af de falske historier, som florerede på Facebook få dage inden valget, omhandlede en af de FBI-agenter, der undersøgte Hillary Clintons e-mailsag og som ifølge den forkerte historie havde begået selvmord.

Zuckerberg anerkender problem

Ifølge Mark Zuckerberg har man allerede lanceret muligheder, der skal sætte en stopper for falske historier, men han tilføjer, at der kan gøres endnu mere.

- Vi har gjort fremskridt, og vi vil fortsætte vores arbejde for at gøre det endnu bedre, skriver han.

Dermed anerkender Mark Zuckerberg problemet med falske historier på Facebook i meget højere grad, end han gjorde for blot en uge siden under en konference i San Francisco. Her kaldte han beskyldninger om, at valget blev påvirket af falske historier for ”fuldstændig skørt”.

Sandheden er svær at identificere

Men det er ikke ukompliceret at komme de falske nyhedshistorier til livs, medgiver Mark Zuckerberg:

- Det her er et område, hvor jeg mener, vi er nødt til at fortsætte meget forsigtigt. At identificere ”sandheden” er kompliceret, skriver han.

Mark Zuckerberg peger på, at historier fra kendte kilder også kan have fejlagtige eller udeladte detaljer. Derudover kan historier udtrykke en holdning, som folk kan være uenige i og dermed anse som falske, og derfor mener Zuckerberg, at Facebook skal være påpasselig med at dømme, hvad der er sandt, og hvad der ikke er.