Millioner strømmer ind til smart-ur: Vil eliminere magtkampe med dit barn

Nyt ur til børn skal gøre dagen mere rutinepræget, i håbet om at nedbringe tilbagevendende diskussioner med forældre.

Kan en grafisk påmindelse på armen gøre det nemmere at få et barn til at komme ud af døren om morgenen? Det mener firmaet Joy. (© Joy)

Et nyt smartur til børn har fået god vind i sejlene på crowdfundingsiden Kickstarter.

På blot tre timer nåede Octopus, som uret hedder, sit oprindelige mål på 50.000 dollars. Efter to uger har uret nu samlet lige over 300.000 dollars ind - svarende til 2 millioner kroner.

Og det er der en rigtig god grund til.

Vil eliminere de klassiske magtkampe

Tanken bag Octopus-uret er, at grafiske oplysninger på barnets arm, om hvad dagen byder på, kan hjælpe til at eliminere nogle af de mange tilbagevendende diskussioner mellem børn og forældre.

Tesen er, at en mere rutinepræget dagligdag med klare afgrænsede tidsrum til forskellige aktiviteter, hjælper børnene til at undgå de ‘kriser’, som kan fremkaldes af grove urimeligheder som tandbørstning, eller at man skal have tøj på.

Farverne indikerer tydeligt, at Octupus er tiltænkt børn (© Joy)

Forældrene kan via en app på deres smartphone oprette dagens skema, og børnene mærker så uret vibrere, når det er tid til et nyt gøremål.

Ved hjælp af let forståelige grafiske påmindelser er beskederne altså tænkt til at øge lysten hos barnet til at tage mere ansvar for de daglige rutiner, og få en bedre forståelse af tid.

Fx kan du klokken 7.45 sætte uret til at vise et skole-ikon, der viser, at nu er det tid til at komme ud af døren. Eller en tandbørste kan dukke op klokken 19, som et tegn på at det er tid til at børste tænder og gå i seng.

Telefonen bruges til at oprette påmindelser og vælge ikoner. (© Joy)

Uret er tiltænkt børn mellem 3 og 8 år, og det kan gradvist ændres, i takt med at barnet vokser.

Når barnet er blevet lidt større, kan man ændre visningen, så det ikke længere blot viser ikoner.

I første omgang kan det ændres til at vise et digitalt ur, og senere igen til et analogt ur så børn lærer klokken.

Gamification skal hjælpe barnet på vej

Octopus kan også gamificeres, så barnet får en medalje på uret, når de har gjort en bestemt ting - fx ryddet op på sit værelse.

Har barnet gjort den ønskede ting fem eller 10 gange, kan uret sættes til, at vise et ikon der symboliserer en rigtig præmie, fx en is, en tur i svømmehallen eller hvad det nu måtte være.

Det står dog forældrene fuldstændig frit for, om de vil gøre brug af gamification eller ej.

Uret er ikke en tracker

Firmaet Joy, som har udviklet Octopus, forklarer, at de også bevidst har foretaget forskellige fravalg.

Barnet kan fx ikke sende beskeder eller spille spil på uret, og Octupus kan heller ikke bruges som en GPS-tracker, så forældrene kan holde øje med, hvor deres børn er.

Hvis det er den type funktioner man er ude efter, findes de eksempelvis i Doki-watch, som ligeledes har haft stor succes på Kickstarter.

Octupus koster 59 dollars (lige under 400 kroner) og forventes først at blive leveret marts 2017. Doki er noget dyrere og koster lige over 1.300 kroner.

Facebook
Twitter