Millionerne ruller ind til danske smart-høretelefoner

In-ear høretelefoner med sensorer der kan måle dine bevægelser, har vist sig voldsomt populære på crowdfundingsiden Kickstarter.

Dansk iværksætter står bag verdens første smart-høretelefoner. Alene på de første fem dage har mere end 6000 mennesker tilsammen smidt 6,5 millioner kroner for at komme først til mølle. (© Bragi)

- Jeg vil gerne lave produkter, der gør at man nyder livet mere.

Sådan forklarer danske Nikolaj Hviid sin vision.

Netop nu høster hans nye produkt, 'Dash', kæmpe succes på crowdfundingsiden Kickstarter.

På de første fem dage har Dash indsamlet mere end 1,2 million dollars - godt 6,5 millioner kroner - fordelt på bidrag fra 6.000 mennesker. Og tallet stiger hele tiden.

Selvom beløbet er stort, så kommer successen ikke bag på Nikolaj Hviid.

- Det er mere end vi havde regnet med, men vi havde forventet at det ville være et produkt der blev godt modtaget, forklarer han.

En høretelefon med indbyggede sensorer

Dash er kort fortalt et sæt ledningsfri høretelefoner', der godt skjult inde i øret kan bruges til en hel del mere end bare at afspille lyd.

Sloganet er Listen, Track, Communicate, og det er netop de tre ting Dash kan.

I videoen på Kickstarter ser man, at der bag de små øredimser gemmer sig en musikafspiller, sensorer der kan måle din fysik, og et Bluetooth-headset som overfører lyd via vibrationer i knoglerne.

Uden ledning er de altså velegnet til at bruge når man er i bevægelse, og så fungerer de også uden at være koblet op til en smartphone.

Dash kan måle hastighed og distance, og kan måle hjerterytme, iltoptagelse og hvor meget du forbrænder - og så kan de fortælle dig om din performance i realtid, mens du er i bevægelse.

Husk at nyde livet

Nikolaj Hviid bliver i samtalen ved med at vende tilbage til det der driver ham - nemlig at man husker at værdsætte hver eneste dag man har.

Og det er også den filosofi der ligger til grund for hans ønske om at udvikle produkter, der overflødiggør de skærme, som, ifølge Hviid, i højere og højere grad fjerner vores fokus på 'den rigtige verden' og på hinanden.

- Det er skrækkeligt at alle folk sidder og kigger ned i en telefon og afskær sig fra omverdenen, fremfor at engagere sig med den, siger han om de smartphones som efterhånden befinder sig i de fleste folks hænder.

Første skridt på den vej er, ifølge Hviid, at man ikke behøver at se på en skærm for at have et interface til omverden.

Og det er netop det, der er hele omdrejningspunktet både for Dash, og de næste projekter hans firma har i støbeskeen.

- Vi arbejder med visionen om at lave diskrete assistenter, der hjælper en med at forstå sig selv og være i dialog med omverdenen, forklarer han.

Rutineret iværksætters første crowdfunding

Nikolaj Hviid har været bosiddende i Tyskland i 14 år og det er også her hans firma Bragi holder til. Han har en baggrund indenfor produktudvikling og opstart af virksomheder, og kan bedst beskrives som en serieentreprenør.

Det er første gang han samler penge via crowdfunding, men faktisk er han ikke afhængig af pengene fra Kickstarter til at få Dash til at blive til virkelighed. Alligevel ser han fordele i at gå den vej.

- Vi kan bruge crowdfunding til at sikre os at kunderne er interesseret i produktet, og så giver det mulighed for at forhandle nogle langt bedre priser med leverandører, når det færdige produkt skal sættes i produktion, fordi vi med det samme ved hvor mange sæt 'Dash' der skal produceres, siger Hviid.

Han understreger at dialogen med de folk der støtter op om projektet, ligger ham stærkt på sinde.

- Jeg svarer selv på alle forespørgsler vi får på Kickstarter. Det er vigtigt at folk har tillid til os, og jeg tager folks bekymringer meget seriøst.

Ingen garantier med Crowdfunding

Og der er god grund til, at der er behov for en stærk dialog med folk der smider penge i projektet, som med et engelsk ord kaldes backers.

For produkter der bliver finansieret via crowdfunding kommer altid med den indbyggede risiko, at produktet ikke bliver lige så elegant og brugbart som det fremstår i det video- og salgsmateriale, der følger med - og så bliver folk selvfølgelige både skuffede og sure.

Netop derfor spiller Hviid også med helt åbne kort, når han forklarer hvor langt produktet er i sin udvikling. For der findes endnu ikke en færdig udgave af Dash, hvilket er helt normalt for produkter på Kickstarter og de andre crowdfundingplatforme.

- Vi har en prototype der i vores udviklingsmiljø gør alt det vi vil havde den til at gøre, forklarer Hviid, og understreger samtidigt at de har dokumenteret, at alle komponenter kan blive små nok til at kunne passes ind i de to små høretelefoner.

Derudover fremhæver Hviid, at hans hold af designere og ingeniører har mange års baggrund fra en rækker hæderkronede firmaer, og tilsammen har bragt mere end 400 produkter på markedet.

Dash bliver efter planen leveret til de første kunder i oktober 2014 og koster 1300 kroner.

Facebook
Twitter