Mobil-brugere: Gider ikke bruge tid på at læse det med småt

Kun 14 procent af danskerne tænker over, hvilke personlige data, de giver væk, når de henter en app. Forbrugerrådet advarer.

De fleste ved det godt.

Når man downloader en app til mobiltelefonen eller sin tablet, står der noget med småt, som man skal sige 'ja' til. Og det gør vi så - ofte uden at læse de mange sider.

Ifølge en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, viser, at det kun er 14 procent af danske app-brugere, der tænker over, hvilke personlige data, de giver fra sig, når de downloader apps til telefon eller tablet.

Forbrugerrådet lancerer kampagne

Det var også den holdning, som DR mødte, da vi gik på gaden og talte med en række mobilbrugere.

- Jeg læser aldrig vilkårene. Det gider jeg ikke bruge tid på, siger butiksassistent Rasmus Stuhr.

Men det er ikke så smart, advarer Forbrugerrådet, der derfor i dag lancerer en ny kampagne, hvor de vil have os til at tænke os mere om - for ofte er det dybt personlige oplysninger, vi ender med at give virksomhederne adgang til.

Se en voxpop med tre borgere øverst i artiklen. Udover Rasmus Sturh kan du møde marketingschef Lars Meilgaard og den studerende Patrick Smurzynske.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter