NASA sender jetflyets vinger slankekur

Længere, tyndere og lettere vinger kan ifølge NASA halvere et jetflys brændstofforbrug og CO2-udledning.

Vingerne er så lange og lette, at de er blevet udstyret med en støttearm. Alligevel er de så lette, at de kan spare enorme mængder brændstof. (© Mie Hvidkjær/NASA)

Vægt er flydesignerens værste fjende. For hvert ekstra kilo flyet vejer, bruger det mere brændstof, udleder flere gasser og koster mere.

Derfor har NASA og Boeing i samarbejde udviklet lettere, længere og tyndere vinger, som kan gøre fremtidens jetfly langt mere økonomiske - og ikke mindst grønne.

Vingen er så let og lang, at den kræver et "støtteben", men forskerne forventer, at den lavere vægt og den mindskede luftmodstand kan reducere brugen af brændstof med mindst 50 procent.

I takt med at brændstofforbruget halveres, bliver udledningen af skadelige drivhusgasser også halveret.

Forskerne ved Langley Research Center og Ames Research Center har testet vingen i en vindtunnel. Og resultaterne er gode.

Ved at bruge detaljerede computermodeller af vingen, der har et vingefang, som er 50 procent større end normalt, kan de se, hvordan luften bevæger sig rundt om vingen og ændre selv de mindste ting.

Nu er NASAs forskere og ingeniørerne fra Boeing i gang med at analysere de seneste tests, og forventer at gå videre med designet.

Vingedesignet er en del af NASAs Advanced Air Transport Technology Project, som har til opgave at forøge effektiviteten af fly for at nedbringe udledningen af emissioner og lydforurening - uden at det går ud over luftsikkerheden.

Facebook
Twitter