Netflix vil sætte turbo på Europa

Streaminggiganten har nu 31,7 mio. betalende kunder i USA, men kun 9,7 mio. i resten af verden. Nu vil Netflix sætte turbo på ekspansionen.

Netflix er fortsat meget større i USA end udenfor. (© Netflix)

Det går fortsat fremad for streamingtjenesten Netflix, der i går aftes, dansk tid, kunne rapportere om massiv fremgang i både kundetal og indtjening i fjerde kvartal i 2013.

Netflix hentede i kvartalet 2,33 mio. kunder i USA og 1,74 mio. i resten af verden. I samme kvartal året før hentede Netflix dog 1,81 mio. nye kunder internationalt, og i næste kvartal venter giganten at tilføje 1,6 mio. nye kunder i de lande, selskabet er åbnet i.

Dermed står det også klart, at Netflix fortsat har den største vækst og det største brugertal på sit hjemmemarked i USA, hvor selskabets 31,7 mio. betalende kunder sikrede selskabet et overskud på 174 mio. dollars.

Sløvere uden for USA

Uden for USA måtte Netflix dog indkassere et tab på 57 mio, dollars. Her har selskabet nu 9,7 mio. betalende kunder. Økonomien uden for USA er dog i bedring, for i samme periode periode 2012 lød underskuddet uden for USA på små 105 mio. dollars.

Netflix skriver samtidig, at selskabet venter at iværksætte en massiv udvidelse i Europa i år, omend det ikke er nærmere angivet, hvad det dækker over.

I Danmark møder Netflix konkurrence fra tilbud som TDCs YouBio og eksempelvis Viaplay. Netflix er dog blandt de billigste tilbud på markedet. Til gengæld betaler selskabet heller ikke skat i Danmark, men har etableret sig i det skattemæssigt mere behagelige Luxemborg.

Netflix åbnede i Danmark i efterårsferien 2012, men har også slået dørene op i Storbritannien, Irland, Holland, Sverige, Norge, Finland, hele Latinamerika og Caribien. Selskabet anser fortsat sin internationale ekspansion for at være igangværende.

Facebook
Twitter