Netmedier blæser til kamp mod reklame-fjernere

Flere netmedier afprøver nye modeller for at komme den stigende reklameblokering til livs.

Mens flere netmedier helt udelukker brugere med reklameblokkere, har Norske VG valgt en mere dialogsøgende stil. De bedre mindeligt brugerne om at slå reklameblokering fra. (© Skærmbillede fra VG.no)

Flere og flere installerer en lille plugin i browseren, der fjerner reklamer, når de surfer på nettet.

Men blokeringen rammer samtidig en række medier på pengepungen, og nu slår flere af dem tilbage.

De blokerer simpelthen indholdet på deres hjemmesider for de brugere, der har en reklameblokker aktiveret.

Washington Post stiller ultimatum

Nyeste medie, der lukker folk med reklameblokkere ude, er Washington Post.

Således mødes brugere med reklameblokkere nu af følgende pop-up-besked, hvis de klikker på en artikel på WashingtonPost.com:

"Din reklameblokker er slået til. Indtast din email-adresse for at låse denne artikel op, og tilmeld dig vores nyhedsbrev".

(© Skærmbillede fra Washington Post)

Har man ikke lyst til at give dem sin email, ja, så kan det ikke lade sig gøre at læse artiklen, medmindre man slår reklameblokkeren fra.

VG bruger fløjlshandsken

Også i Norge er flere medier begyndt at reagere aktivt på reklameblokeringen.

Norges største netmedie, VG, har dog valgt en mildere og mere dialogsøgende tilgang.

Går man ind på vg.no med sin reklameblokker aktiveret, er toppen og siderne på hjemmesiden pakket ind i følgende besked.

"Hej kære VG-læser. Vi har opdaget at du blokerer annoncer. Vi på VG ville sætte stor pris på, at du hvidlister os, så vi kan finansiere vores journalistik med reklamer og fortsætte med at være en gratis nyhedskilde".

(© Skærmbillede fra VG.no)

Ved siden af den venlige opfordring er der en stor knap med teksten 'Slå annoncer til', som guider brugeren til, hvordan indstillingerne ændres i reklameblokkeren.

Det er ikke gratis, når man betaler med personlige informationer

Spørgsmålet er så bare, om det kan kaldes gratis indhold, som VG skriver.

For selvom man ikke betaler med sine penge, så betaler man i stedet med personlige data om sin adfærd på nettet, som indsamles via de reklame-cookies og andre trackere, som mange hjemmesider gør brug af.

På følgende billede kan det ses, hvilke sider der bliver informeret om mit besøg på VG.no.

(© Skærmbillede af VG.no og Disconnect)

I stedet for kontantbetaling er der altså tale om databetaling.

Der er en tredje vej

Netop denne problematik, har fået det norske teknologimedie tek.no til at vælge en helt tredje model.

De giver nemlig brugeren mulighed for både at undgå reklamer og tracking, hvis man betaler for indholdet.

Som det også er tilfældet hos Washington Post, blokerer tek.no fuldstændig for adgang til indholdet, hvis man bruger reklameblokker.

I stedet bliver man mødt af følgende pop-up-besked:

"Vi ser at din browser ikke viser vores annoncer. Læs mere om hvordan du kan ophæve spærringen ved enten at slå annoncer til eller prøv Tek Ekstra gratis i én måned".

(© Skærmbillede fra Tek.no)

Bag formuleringen gemmer der sig et reelt valg.

Hvis du deaktiverer reklameblokkeren får du adgang til Tek.no, men ser altså reklamer og bliver tracket.

Betaler du for Tek Ekstra, får du - udover adgang til ekstra indhold - mulighed for i kontoindstillingerne fuldstændigt at fravælge reklamer og tracking.

(© Skærmbillede fra Tek.no)

Man kan tilmed vælge at fjerne deleknapperne til Facebook, Twitter og Google+, der ligeledes bruges til at indsamle data om dine besøg på alle hjemmesider med deleknapper på.

Brugerantallet på Tek.no vokser

Ifølge Per Øivind Skard fra Tek.no, har blokeringen af brugere med reklameblokker ikke medført et tab af brugere. Tværtimod.

- Vi har haft en jævn vækst i brugere fra vi indførte spærring for dem, som bruger værktøjer, som blokerer annoncer. Andelen af besøgende med AdBlock er gået fra cirka 50 procent til under 10 procent på desktop, siger Per Øivind Skard til DR.

Men selvom man mod betaling kan få ekstra indhold, kan undgå reklamer og undgå at blive tracket, så vælger langt de fleste brugere i stedet at slå reklameblokkeren fra på tek.no. Kun 2 procent af brugerne har valgt betalingsløsningen.

- Jeg tror det er et fåtal som er villige til at betale for at slippe for annoncer. Specielt hos nichemedier, hvor relevansen mellem indhold og annoncer er høj, slutter Skard.