Nu kan du wow'e, tude og rase på Facebook

Den længe ventede udvidelse til den velkendte Like-knap er nu tilgængelig i hele verden, meddeler Facebook.

Yay-knappen er væk, men de andre seks er nu klar for Facebook-brugere i hele verden. (Foto: facebook)

Facebooks varemærke og verdenskendte Like-knap, får fra i dag følgeskab af fem nye følelser, som du kan bruge, når du vil tilkendegive din mening om ting og sager på det sociale medie Facebook.

De længe ventede knapper, der ikke indholder den efterspurgte nedadvendte tommelfinger, har været på vej siden sidste år, og har siden oktober været testet i Spanien og Irland.

I forhold til denne test har Facebook valgt at droppe en af knapperne, Yay. I stedet må man nøjes med at være/sige/synes wow, vred, trist, haha, kærlighed, og så den velkendte synes godt om-knap.

Udløser samme reklamer

De nye knapper findes inde under den velkendte opadvendte tommelfingre.

Facebook meddeler samtidig, at de nye knapper vil udløse de samme reklame-tiltag, som den velkendte Like-knap. Det vil blandt andet sige, at et Wow eller et Angry til virksomheds side, giver virksomheden adgang til at reklamere i dit feed og indsamle data om dig.

Det er endnu uvist, om de nye knapper også bliver en del af de sociale knapper, der er integreret på millioner af sider rundt omkring på nettet.

Sådanne sociale knapper har skabt voldsom debat og kritik, fordi Facebook aktivt benytter dem til at tracke brugernes færden rundt på nettet - også selv om man ikke klikker på knapperne. De data, Facebook samler ind på denne vis, bruges til at vise målrettede reklamer på det sociale medie.

Der er sågar udviklet særlige browserplugins til både Firefox , Chrome og Apples mobilbrowser Safari, der fjerner Facebooks dataindsamling via disse knapper.

Retssager i flere lande

Dataindsamling via Like-knapperne udløst flere retssager rundt omkring i Europa, startende med Belgien, der sidste år truede Facebook med bøder, hvis ikke selskabet stoppede med at overvåge brugere, der end ikke havde en profil på det sociale medie.

Frankrig fulgte efter med en tilsvarende sag, og i Østrig har 25.000 mennesker sammen med Facebook-aktivist Max Schrems sagsøgt Facebook for en række forhold, heriblandt dataindsamling via Like-knapperne.

Sidste år opstod en spøjs situation, da Facebook-stifter Mark Zuckeberg på et pressemøde slog fast, at selskabet overvejede de nye knapper, men at synes-ikke-godt-om-knappen med den nedadvendte tommelfinger på forhånd var dømt ude.

Det fik horder af Facebook-brugere - der måske kun fik læst overskriften - til at bestorme Zuckerbergs offentlige Facebook-profil med et krav om, at han droppede planerne om den knap, han altså lige havde dømt ude.