Nu kommer den selvkørende bil uden rat og speeder

Udviklingen inden for selvkørende biler går rygende stærkt, og nu lancerer Google en buttet, folkevognslignende sag uden nogen form for manuel styring.

Bilen kører helt uden rat - og helt uden at passagerne behøver at foretage sig noget under kørslen (Foto: Google)

Den ligner mest af alt en gravid rulleskøjte eller noget fra en tegneserie, men den indeholder så meget teknologi at rat, speeder og bremsepedal er helt overflødige. Google, der er en af pionererne inden for selvkørende biler, fremviser nu næste generation af teknologien, og denne gang er der tale om en ganske bemærkelsesværdig prototype.

Prototypen er nemlig en lille, buttet sag, der slet ikke giver folk mulighed for at styre selv. I stedet indeholder bilen bare to sæder og start- og stopknapper, samt en skærm, hvor man kan taste sin destination ind, samt følge med i ruten undervejs. Herefter kører bilen selv derhen - dog kun med en fart på cirka 40 kilometer i timen.

Google har i nogle år testet selvkørende biler, men de har faktisk lignet almindelige biler, og eneste særlige kendetegn var en radar på taget, der benyttes til at give bilen overblik over de øvrige trafikanter. Bilerne er over de seneste år blevet mere og mere avancerede, og Google er ikke de eneste, der udvikler sådanne teknologier. Flere andre producenter, blandt andre Volvo, barsler med sådanne biler de kommende år.

Op mod ni ud af ti biler ud af byen

Forleden kunne Patrik Regårdh fra den svenske netværksleverandør Ericsson i et interview med dr.dk/viden forklare, at Ericsson venter, at sådanne biler kan være almindelige allerede i 2025, hvor de vil kunne skubbe op mod 90 procent af alle biler ud af byerne. Det vil ske, fordi folk ikke længere behøver eje deres egen bil, men derimod blot kan tilmelde sig en leje-ordning, hvor bilerne kommer, når man kalder.

En række amerikanske stater har i en periode tilladt Google at teste bilerne på rigtige veje, og forleden kunne også finnerne meddele, at man også her vil give lov til tests af selvkørende biler, måske allerede fra 2015. I Finland har den tilbageværende del af Nokia netop annonceret, at selskabet har skudt en 100 mio. dollars i en fond, der skal investere i virksomheder inden for genren, og Nokia udvikler selv kort- og navigationsløsninger i sin HERE-division, der ikke blev solgt til Microsoft.

Google har ikke afsløret, hvem der bygger de små biler uden rat, men det er en producent i Detroit, der står bag de første 100 af slagsen. De vurderes at have et åbenlyst potentiale som små taxaer, omend der altså endnu fortsat er tale om prototyper. Der er i øvrigt tale om elbiler.

Facebook
Twitter