Ny browser stopper reklamer og digitale snushaner på mobilen

Verdens mest udbredte reklameblokker, Adblock Plus, er klar med browser, der gør dit digitale liv mere privat.

Ny browser til iPhone og Android sætter en effektiv stopper for reklamer og dataindsamling. (© Skærmbillede fra iPhone)

Reklamer på nettet får sværere og sværere ved at trænge igennem.

Ifølge en måned gammel rapport, er antallet af folk der installerer en lille plug-in, der effektivt fjerner reklamer på pc'en, i kraftig vækst.

Men på mobilen har det indtil videre været lidt mere kompliceret at slippe af med annoncerne.

Men nu melder den mest succesfulde reklammeblokker fra PC-universet, Adblock Plus, sig på banen. De har nemlig lanceret deres helt egen mobilbrowser - Adblock Browser - til både iPhone og Android, som helt kan udelukke annoncer, når du surfer på din smartphone.

Browseren beskytter dit privatliv

Hvor der i dag findes andre browsere, der også kan blokere reklamer, så hjælper Adblock Plus-browseren samtidig til, at man kan bevæge sig rundt på nettet langt mere privat.

I browserens indstillinger har du nemlig mulighed for at slå 'tracking' fra, hvilket vil sige, at du sætter en stopper for den massive dataindsamling om din adfærd på nettet, som rigtig mange hjemmesider foretager - og ofte deler med annoncører.

Man kan endda gå skridtet videre og fjerne deleknapperne fra Facebook og Twitter og andre sociale netværk, som er nogle af de helt store spioner på nettet. Udover at gøre det nemt at dele indhold, fungerer disse knapper nemlig også som en konstant sporhund, der følger dit virtuelle fodspor på alle sider, hvor en deleknap er installeret.

Sparer på batteriet og datatrafikken

Samtidig med at du slipper for at blive kigget over skulderen, kan du faktisk opnå op til flere besparelser.

For reklamer forbruger data og slider dermed også på dit batteri.

Adblock Plus påstår, at du kan nedsætte overførslen af data med helt op til 50 procent, hvis din browser ikke skal downloade reklamer, hver gang du åbner en hjemmeside.

Det kan batteriet også mærke og giver - hvis man kan tro på Adblock Plus egne tal - en batteribesparelse på helt op til 23 procent.

Har indgået pagt med Google

Selvom Adblock Plus på klassiske computere er blevet downloadet over 300 millioner gange, så er det tyske firma bag, Eyeo, ikke lige populær hos alle.

Tyske indholdsproducenter har flere gange trukket firmaet i retten, med beskyldning om at de ødelægger deres forretning.

Reklammeblokker-firmaet har dog indtil videre - og i flere omgange - vundet sagerne.

Eyeo er heller ikke specielt populær blandt de mest indædte reklamehadere.

Firmaet tjener nemlig penge på at tilføje udvalgte firmaer - heriblandt Google - til en såkaldt 'whitelist' i Adblock Plus. Med andre ord lader de mod betaling visse firmaer slippe igennem reklameblokeringen. Dog kan disse firmaer også nemt deaktiveres i appens indstillinger.

Begrundelsen for at have en 'whitelist' er ifølge Eyeo, at de ikke har som mål at fjerne netreklamer men derimod er ude på at fjerne de mest irriterende af slagsen.

Firmaet er derfor med i en alliance, der hedder Acceptable Ads (reklamer der er i orden). Alliancen arbejder for at finde en balance hvor indholdsproducenter kan tjene penge på annoncer, uden at det skal ødelægge brugeroplevelsen for nettets brugere.

Mobile reklameblokkere har haft det svært

Reklameblokkere har indtil nu haft et svært liv på mobilen.

På iPhone har det aldrig været muligt at installere en egentlig reklameblokker, der fjerner alle reklamer over en bred kam.

Eneste mulighed har altså været at bruge en browser med indbygget reklameblokering, hvilket dog ofte er et problem, da mange links som standard åbner i Apples egen browser Safari.

Ellers har der eksisterede halve løsninger, som fx Weblock, der kan blokere reklamer når man er på Wi-Fi.

Vil Apple hjælpe reklameblokering på iPhone?

Noget kunne dog tyde på, at Apple meget snart vil gøre op med dette.

I det kommende iPhone-styrersystem, iOS 9, vil det nemlig med al sandsynlighed blive muligt at installere en reklameblokker i Safari.

I hvert fald eksisterer der et officielt dokument på Apples hjemmeside, der specificerer, at det bliver muligt for tredjepartsudviklere at blokere indhold i Safari via en såkaldt extension.

Indtil iOS 9 officielt kommer på gaden i løbet af denne måned, er det dog stadig uklart, om det reelt bliver en mulighed.

Facebook
Twitter