Nyt center for spilforskning er åbent for alle

Aalborg Universitet samler mere end 40 spilforskere i et nyt internationalt Center for Anvendt Spilforskning, men skoleelever er også velkomne

Eleverne er klar til lynkursus i at lave computerspil på Aalborg Universitet (Foto: Henrik Føhns © Henrik Føhns)

Cirka 50 unge mennesker - primært mænd - har taget plads ved bordene i gæstekantinen på Aalborg Universitet i Sydhavnen.

Klokken er 18 onsdag aften, og de er klar til fire timers lynkursus i at lave computerspil.

Studielektor Lars Reng står på podiet med en assistent og en enorm mængde entusiasme. Og netop entusiasmen driver det nye center for spilforskning, som Aalborg Universitet åbnede i denne uge.

- Folk kan gå ind lige fra gaden og lære at programmere, siger Lars Reng.

Centret og de 40 tilknyttede forskere arbejder nemlig tæt sammen med både spilfirmaer, andre universiteter, folkeskoler og deres elever om, at udbrede kendskabet til at lave computerspil.

For Lars Reng handler det om at skabe en sjov og populær genvej til at lære matematik og andre traditionelt tunge fag.

- Det er vigtigt, at forskning og udvikling af spil og spilteknologier sker i tæt samspil med spilindustrien eller praktikere som fx lærere eller museumsfolk, så vi sikrer, at Danmark i fremtiden er toneangivende. Derfor har vi opbygget meget tætte relationer til spil- og oplevelsesindustrien både herhjemme og internationalt. Spiludvikling har desuden en stor interesse hos unge, og denne lyst til at lære at skabe nye spiloplevelser kan motivere til at lære ellers udfordrende fag, såsom programmering og matematik, siger Lars Reng.

Spil skal styrke faglighed

Forskernes mål er at udnytte spils potentiale til at skabe mere underholdende, mere lærerige og mere meningsfulde oplevelser for de tusindvis af danskere og milliarder verden over, der hver dag bruger digitale spil.

Det nye Center for Applied Game Research (CEAGAR) skal koordinere forskningen på tværs af de institutter på Aalborg Universitet, der arbejder med anvendt spilforskning.

- Gennem de seneste år har der været en voldsomt stigende interesse for at udvikle og anvende spil inden for en lang række områder. Det gælder ikke kun underholdningsbranchen. Spil kan så meget mere, når de for eksempel anvendes til genoptræning, problemløsning, informationsformidling og som motivator i mange sammenhænge. Spil er et ekstremt tværfagligt felt med en industri, der udvikler sig meget hurtigt, og som altid er på forkant med den teknologiske udvikling. Det kræver brede samarbejder at følge med, og derfor er det oplagt, at vi i centret arbejder på tværs af discipliner og samler hele universitetets spilforskning på ét sted, fortæller adjunkt Henrik Schønau-Fog, som er en af initiativtagerne til CEAGAR.

Verdens mest populære underholdning

På verdensplan bruger flere end to milliarder mennesker sammenlagt mere end tre milliarder timer om ugen på digitale spil. Spilindustrien omsætter globalt for over 700 milliarder kroner om året og er en af de hurtigst voksende, teknologidrevne brancher. Samtidig er spil ikke kun underholdning, big business og big data, men også læring, uddannelse og træning. Hvert år udgives tusindvis af kommercielle læringsspil, som dagligt benyttes i undervisningen.

Derfor er det også en central opgave for centret at imødekomme en stigende interesse blandt undervisere i at anvende computerspil og spildynamikker til at fremme læring i undervisning og træning.

Computerspil er vigtige i undervisning

- Vores undersøgelser tyder på, at der er masser af gode grunde til at anvende spil i undervisningen. Elever kan udvikle vigtige sociale og faglige kompetencer ved fx at bygge, beskrive og præsentere fælles konstruktioner i Minecraft. Eller man kan som lærer bruge computerspil til at gøre matematik mere meningsfuld for elever. Det kan fx ske ved, at eleverne får mulighed for at afprøve og forstå, hvordan matematik kan bruges til at få fordele i et spil, når man sammen kæmper mod monstre i online rollespil som Torchlight II, siger lektor Thorkild Hanghøj, der koordinerer CEAGAR’s forskning i brug af spil inden for uddannelse.

I fremtiden vil der være et arrangement, som er åbent for offentligheden hver uge, fortæller studielektor Lars Reng, der også glæder sig til at åbne centrets Gamelab, som kommer til at rumme det nyeste udstyr til produktion og test af computerspil.

Facebook
Twitter