Nyt samarbejde skal forhindre crowdfunding-fiaskoer

Etableret elektronikproducent skal hjælpe succesfulde crowdfunding-produkter med at komme hurtigere på markedet.

Et nyt tiltag vil professionalisere crowdfunding. Resultatet skal være bedre produkter, der kommer hurtigere på markedet. (© Indiegogo/Arrow)

Crowdfundingplatformen Indiegogo er gået sammen med elektronikproducenten Arrow i et forsøg på at få succesfulde produkter hurtigere ud til støtterne.

De to firmaer kalder platformen 'crowdfund-to-production'.

Ideen er at blande innovationen fra crowdfunding-entreprenørerne med ekspertisen fra et stort firma, der er vant til at udvikle fungerende prototyper og sætte elektroniske gadgets i produktion.

Formålet er, at undgå nogle af de mange - og meget store - forsinkelser, der igennem længere tid har ramt en række crowdfundingprojekter.

Arrow-badge skal være et garantistempel

Det betyder, at man fremover på Indiegogo vil kunne møde et 'Arrow-badge' på udvalgte crowdfunding-kampagner, hvor Arrow-mærket bliver garant for, at der bliver taget hånd om færdiggørelsen og produktionen af det pågældende produkt.

For crowdfunding-entreprenørerne betyder det, at de får adgang til en række af Arrows services fx designværktøjer, ingeniører og prototype-udvikling og senere i forløbet hjælp til hvordan det færdige produkt skal produceres.

- Det her er en fuldstændig ny model indenfor social finansiering, innovation og produktion af teknologiprodukter, siger Arrow’s digitale chef, Matt Anderson, i en pressemeddelelse.

- Samarbejdet mellem Arrow og Indiegogo vil gøre det muligt for succesfulde crowdfunding-firmaer at skalere og få deres produkt på markedet langt hurtigere end før, fortsætter han.

Sådan ser processen ud. (© Arrow/Indiegogo)

Netop forsinkelser, og slutprodukter der ikke kan leve op til beskrivelsen, er begyndt at give crowdfunding nogle dybe ridser i lakken.

Blandt andet har to af de mest succesfulde produkter med dansk islæt, Airtame og Dash, måtte udskyde deres oprindelige leveringsdato med langt over ét år.

Endnu værre står det til for to af alletiders mest indbringende crowdfundingprodukter, Coolest Cooler og minidronen Zano, der på trods af massiv økonomisk støtte, slet ikke har kunne levere varen.

Coolest Cooler har stadig ikke økonomi til at levere deres kombinerede køleboks/musikafspiller til alle støtter, mens Zano er gået konkurs.

Entreprenører har brug for mere støtte på rejsen

Indiegogo erkender da også, at der er brug for mere support:

- Vi er meget begejstrede for samarbejdet med Arrow, da det styrker vores muligheder for at hjælpe entreprenører gennem alle skridt på rejsen, siger Indiegogos direktør David Mandelbrot.

Selvom 'crowdfund-to-production' beskrives som en hjælp, til dem der skaber produkterne, så går både Indiegogo og Arrow i pressemeddelelsen let henover, at konceptet bestemt også er til gavn for dem selv.

For Indiegogo vil en øget sikkerhed for et godt produkt, formentlig være med til at øge investeringerne, mens Arrow kan blive produktionspartner for nogle af de mest succesfulde nye crowdfunding-produkter.

Facebook
Twitter