Reklame forherliger 'smartphone-syge'

Det amerikanske teleselskab AT&T er kommet i modvind, med reklame der glorificerer hvordan smartphones fjerner fokus fra det virkelige liv.

Reklame for telefon-abonnment forherliger brugen af smartphones, hvor vi forsvinder ind i vores egen verden.

- Jeg har lige boret et hul i mit gulv. Det har kun et formål. Hver gang jeg ser AT&T's reklame for deres Next opgraderings-plan, så kravler jeg ned i hullet.

Sådan skriver Chris Matyszczyk i en artikel på websitet Cnet.

Og Brian Barrett fra websitet Gizmodo tager den et skridt videre og kalder reklamen for "summen af alt der er galt med teknologi".

Det de to herrer harcelerer imod, er en reklame for teleselskabet AT&T, som sælger et nyt tele-abonnement med budskabet om, at den verden der foregår inde i din smartphone, er så god, at man ikke ænser den virkelige verden.

Intet må komme mellem dig og din iPhone

Mens speakeren siger "AT&T ved, at du ikke vil lade noget komme mellem dig og din nye iPhone", viser reklamen mennesker i tre forskellige situationer, hvor de henholdsvis misser bussen, misser et møde og ikke responderer til en kollega, der siger farvel - alt sammen fordi de er 'forsvundet' ind i deres nye iPhones.

På YouTube har reklamen da også flere tommelfingre der peger nedad end op.

AT&T TV Commercial, Next New iPhones: Zero down On All

Og kommentarerne på nettet er også overvejende negative.

Men at mange kan genkende konceptet med at forsvinde ind i telefonen, vidner flere af kommentarerne om.

- Min kone og jeg så reklamen sammen, og da den var forbi, sagde min kone til mig: "Jeg synes vi skal skille os af med vores iPhones og købe gammeldags fliptelefoner", skriver brugeren Mizunoer.

- Så sent som denne weekend sagde jeg hej til en, der havde for travlt med at kigge på sin telefon til at skabe øjenkontakt. Det var akavet og ubehøvlet og det har fået mig til at tænke over hvordan jeg selv bruger min mobil, skriver brugeren Barbara-m.

Livet uden smartphone

Og det kan måske være meget sundt nogle gange at se, hvordan ens mobilbrug ser ud udefra.

I YouTube videoen "I Forgot My Phone" har Charlene deGuzman og Miles Crawford lavet en film om hvordan mange - uden at tænke over det - mere og mere oplever livet igennem deres telefoner.

Videoen har indtil nu mere end 23.600 kommentarer på YouTube.

I Forgot My Phone

Facebook har også været der

AT&T er iøvrigt ikke ene om at have betrådt denne sti.

Facebook lavede en reklame tidligere på året da de lancerede Facebook Home, som solgte stort det samme budskab som AT&T - det er langt sjovere at være på Facebook end at være sammen med kolleger og familie.

https://www.youtube.com/watch?v=voWvqBsyYbE&rel=0

Ligesom med AT&T's reklame fik også Facebooks reklamekampagne mange hårde ord med på vejen - bare ikke på YouTube, hvor videoen har 0 kommentarer, da det ikke er muligt at kommentere på Facebooks YouTube-kanal.