Robot-Teslaer og bæredygtighed er nøgleord i Elon Musks elektriske masterplan

Fremtidens Tesla kommer til at tjene penge til ejerne, forudser Elon Musk.

Tesla Model 3 er næste skridt i en masterplan, som Elon Musk afslørede i går.

Det er næsten 10 år siden, at Tesla-bossen og raketbyggeren Elon Musk, offentliggjorde sin første såkaldte "masterplan". Planen var en række mål for hans spritnye elbilfirma Tesla, og hvordan firmaet skulle vokse og udvikle sig.

Planen lød helt kort sådan her:

  • Byg en sportsvogn

  • Brug pengene derfra til at bygge en overkommelig bil

  • Brug pengene derfra til at bygge en endnu mere overkommelig bil

  • Gør ovenstående og byg imens en nul-emmissions løsning til strømproduktion

  • Lad være med at fortælle nogen om det

Og planen har holdt stik på næsten alle punkter. For i dag taler alle om Tesla.

Tesla byggede først den elektriske sportsvogn Tesla Roadster. Den solgte godt, og betalte for udviklingen af de - indenfor elbiler - ekstremt succesfulde Tesla Model S og X, og nu er firmaet på vej med Tesla Model 3 - en forholdsvis prisbillig elbil.

Og samtidigt har Elon Musk fuld gang i solcelle-virksomheden Solar City, hvor han er bestyrelsesformand, Tesla har udviklet hjemmebatteriet Powerwall, og Tesla har opstillet solcelle-drevne ladestationer over meget af USA, Europa og dele af Asien.

Nu har teknologimogulen så offentliggjort hvad næste skridt er. Næste masterplan for Tesla Motors.

Bliv bæredygtig eller dø

Han lægger hårdt ud med at præsentere præmissen for fremtiden:

- Vi må på et tidspunkt opnå en bæredygtig energi-økonomi, ellers løber vi tør for fossile brændsstoffer, og vores civilisation kollapser, skriver Elon Musk

- Og da vi dermed alligevel skal afvænnes fossile brændsler, og stort set alle forskere er enige om, at det er vanvid at øge kulstofindholdet i atmosfæren og havene, kan det ikke gå for hurtigt med at opnå bæredygtighed, fortsætter han.

Og det er nøglen i den nye masterplan. Bæredygtighed så hurtigt som muligt.

Powerwall-batteriet blev lanceret i april 2015. (Foto: PATRICK T. FALLON © Scanpix)

Solenergi parret med superbatterier

Første kapitel i planen er ikke overraskende en sammensmeltning af to ting, Elon Musk allerede er i fuld gang med.

Han vil kombinere solenergi med erfaringerne fra Powerwall og Powerpack, som er Teslas batteripakker til hjemmet og virksomheden.

- Vi skal skabe et perfekt integreret solcelle-tag-med-batteri-produkt, der bare virker, skriver Musk.

Elon Musk vil sammenkøre Tesla og hans solcellefirma SolarCity, som tilsammen skal producere en sammenblanding af solceller og batteriteknologi, som skal være ens i hele verden, og styres via en app. Præcist hvordan det kommer til at se ud, er svært at gisne om.

Men pointen med produktet er, at give folk friheden til at lade deres elbiler op i hjemmet - på en bæredygtig måde.

Samtidigt er Tesla ved at lægge sidste hånd på deres gigantiske batterifabrik Gigafactory i Nevadas ørken. De holder åbningsreception den 29. juli.

Elektrisk pickup-truck på vej

Næste afsnit af planen handler om personlig transport.

I Elon Musks øjne har Tesla stadig kun ramt en lille del af bil-segmentet med luksus bilen Model S og SUV'en Model X.

Men snart bringer firmaet den prisvenlige Model 3 på markedet, og den efterfølges ifølge Musk af en mindre SUV og en ny slags elektrisk pickup-truck.

Han afslører dog ingen detaljer om, hvordan de kommer til at se ud - eller hvornår vi kan forvente dem. Og med dem skulle der ifølge Musk være nok elbil-muligheder for det almindelige forbrugermarked.

I stedet handler det om at skalere produktionen af elbilerne, så hurtigt som muligt.

- Derfor er Teslas ingeniører ved at ændre fokus mod at designe den maskine, der skal lave maskinen - at gøre fabrikken i sig selv til et produkt, skriver han.

Alt skal køre på elektricitet

Selvom Teslas biler stiger i popularitet, og den perfekte fabrik kan følge med efterspørgslen, udgør biler kun en lille del af transport-kagen.

Elon Musk er bevidst om, at fremtiden også kræver elektriske udgaver af tunge lastbiler og busser til byerne med plads til flere passagerer.

- Begge dele er i de tidlige udviklingsstadier hos Tesla og skulle være klar til at blive afsløret næste år. Vi tror på, at Tesla Semi'en vil levere en mærkbar reduktion i omkostningerne ved varetransport, samtidigt med at vi højner sikkerheden - og gør den sjov at køre, skriver han.

I takt med at automatiseringen af køretøjer bliver bedre, forestiller Elon Musk sig, at fremtidens Tesla-busser kommer til at skrumpe, så buschaufføren i fremtiden styrer en hel flåde af små robotbusser.

Fremtiden har robotter bag rattet

Automatisering og selvkørende biler fylder i det hele taget en del i den nye masterplan.

Elon Musk tror på, at Teslas-biler en dag bliver 100 procent selvkørende. Men det kommer til at tage tid.

- Selv når softwaren er tilstrækkelig raffineret og bedre end den gennemsnitlige menneskelige chauffør, kommer der til at gå lang tid, før rigtige selvkørende biler bliver godkendt af myndighederne, skriver han.

Når Tesla allerede nu begynder at implementere delvist selvkørende biler, er det fordi de simpelthen er sikrere, forklarer Musk.

Han mener ikke, at Tesla kan forsvare at lade være, bare for at undgå dårlig presse eller risikere juridiske slagsmål.

Han påpeger, at Teslas Autopilot-system snart er dobbelt så sikkert, rent statistisk, som menneskelige førere.

Din bil tjener penge til dig

Når robot-Teslaerne så endelig er her, skal vi vænne os til at dele dem.

For når man bare kan tilkalde en elbil med sin smartphone, der henter én, hvor end man er, behøver den måske ikke - udelukkende - være ens egen.

Den kan endda arbejde for en.

- Du kommer til at kunne tilføje din bil til den delte Tesla-flåde bare ved at trykke på en knap i din app. Så kan bilen tjene penge for dig, mens du er på arbejde eller på ferie, skrive Elon Musk.

De fleste biler er kun i brug i mellem fem og ti procent af tiden, så det giver mening at deles mere om dem.

På den måde kan din fremtidige robotbil hurtigere betales af - og måske endda tjene penge udover det, de har kostet, forestiller han sig.

Og er der byer, hvor efterspørgslen overstiger antallet af forbruger-ejede biler, vil Tesla have sin egen flåde, så man er sikker på, at man altid kan få et lift af en robotbil.

Facebook
Twitter